Ik had heel veel zin in deze stagedag!
Ik had dit weekend spelvormen uitgewerkt die ik vandaag wilde gaan uitproberen met de kinderen.
Voordat de kinderen er waren, schreef ik de weekplanning op
het bord. Ik liet mijn begeleidster deze planning bekijken en ze was enthousiast. Ik liet haar ook de spelvormen zien die ik in het weekend had gemaakt. Ik
gaf aan dat ik haar begeleiding misschien nodig zou hebben bij de
huiswerkbegeleiding van N. omdat ze me nog niet zo goed vertrouwt (wegens
schrik voor blanke mensen). Ik legde de spelvormen aan haar uit zodat ze me kon
helpen wanneer het nodig zou zijn.
Tijdens het middagmaal bekeken de kinderen de planning die
ik op het bord had geschreven. Ze
gebaarden dat ze het fijn vonden.
Hierna bekeek ik de huiswerkschriftje die de klasjuffrouw elke dag met de kinderen meegeeft. Op deze manier heb ik ook een beeld van wat er extra ingeoefend moet worden, welke resultaten er gehaald zijn op repetities (toetsen), of er nog repetities zijn de komende dagen,... Ik
besloot me vandaag specifiek bezig te houden met N. omdat ik met haar goed
wilde oefenen op het alfabet.
Ik oefende eerst met haar rekenen omdat ze morgen repetitie heeft van 1 meer en 1 minder. Aan het begin was haar motivatie nog was laag, maar toen ze met het spel aan de slag mocht, ging het veel beter. Ze moest een kaartje trekken. Op het kaartje stond een letter van het alfabet. Ze bekeek telkens de letter en deed deze letter dan voor me voor in gebarentaal. Dit vond ze leuk om te doen. Nadien wilde ze het spelletje met mij doen en wilde zij de juffrouw spelen :)
Het is voor de kinderen belangrijk dat ze gestimuleerd en beloond worden. Dit is niet de gewoonte in Suriname, maar je merkt dat ze vrolijk worden wanneer ze aangemoedigd worden. Vanaf volgende week ga ik dan ook een beloningssysteem invoeren. Ik werk deze week nog een creatief planningsbord en taakjesbord uit.
Vanaf nu is het op maandag knutseldag. We maakten gezamenlijk de knutselopdracht. Ik liet
de kinderen iets maken om het lokaal wat op te fleuren. Ze namen een wit blad,
tekenden de omtrek van hun hand over (fijne motoriek), knipten dit uit
(handigheid) en versierden deze in met stiften (eigen creativiteit). Daarna
plakten ze de hand op een rietje en staken ze het rietje in een bloempot (ter
versiering). De stiften die ik bij me had voor deze activiteit had ik in België
ingezameld. Deze heb ik aan het einde van de dag geschonken aan de stichting.
Na een creatieve namiddag, was het tijd om naar huis te fietsen.
Ik haastte me naar huis zodat ik me even kon opfrissen.
Ik had nog een gesprek met de stagebegeleiding.
Ik haastte me naar huis zodat ik me even kon opfrissen.
Ik had nog een gesprek met de stagebegeleiding.
Ik fietste naar 't Vat, een gezellig cafeetje in de buurt. Hier hadden we afgesproken. Ze waren geïnteresseerd in mijn werk op de Kennedy Stichting. Ik vertelde hen wat mijn taken inhielden en legde uit wat mijn opleiding van me verwacht. Ze hadden nog goed nieuws voor me. Welk goed nieuws dit is, kan ik nog niet vertellen omdat ik woensdag pas meer ga weten hierover. MAAR, ik houd jullie zeker op de hoogte! :)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten