maandag 22 februari 2016

Introduceren van beloningssysteem en een knutselmuur :)

Zondag (21/02/2016)

Vandaag was het weer tijd voor de poetsdag.
Elke zondag maken we ons huis grondig schoon.
Omdat ik het een goed plan vond om mijn kamer eens van onder tot boven te poetsen, ging ik al vroeg aan de slag. Alle spullen gingen in een sopje en werden daarna weer keurig op hun plaats gezet. Voor een lekker geurtje, dweilde ik de kamer mer Surinaamse allesreiniger. Hmm, wat rook het heerlijk! :)


Na de grote poets, was het tijd om voor stage te werken.
Ik maakte een beloningssysteem en een bordje voor de knutselmuur.
Om de leerlingen gemotiveerd te houden, besloot ik om zelf een beloningssysteem te maken. De oudere meisjes kunnen al goed zelfstandig aan de slag, maar de jongere meisje hebben nog veel aanmoediging nodig en zijn minder gemotiveerd. Ik hoop dat het beloningsbord hun aanzet tot meer motivatie :)



Tijdens knutsellessen wil ik gebruik gaan maken van een knutselmuur. Ik wil graag dat de leerlingen hun werkjes ook kunnen beschouwen (tonen aan elkaar). Momenteel worden de werkjes enkel gecreëerd (gemaakt), maar worden ze daarna ergens in een kast gelegd. Dat vind ik jammer. De kinderen zijn altijd zo trots op het resultaat en dat mag gezien worden. Op mijn hogeschool leerde ik de muzische elementen rond creëren en beschouwen. D.w.z. dat de kinderen iets maken en daarna ook aan elkaar of anderen kunnen laten zien. Deze elementen wil ik graag introduceren in de klas.



Verder zocht ik nog spelvormen uit en schreef ik uit hoe ik een meisje ging leren schrijven. Ze heeft hier zoveel moeite mee en loopt hierdoor enorm achter in de klas. Ik wil haar graag begeleiden. Omdat het morgen knutseldag is, zocht ik ook een originele knutselopdracht. Ik besloot in te spelen op de inhouden die ze momenteel moeten leren het creatieve vermogen van de kinderen. Welke opdracht ze mogen maken, lees je hieronder.


Maandag (22/02/2016)
Vandaag was het weer tijd om naar de Kennedy Stichting te gaan. De postbode kwam in de voormiddag langs om een pakketje te brengen voor mij. Eindelijk! Ik was thuis het lint van mijn camera vergeten dus had hem nog niet kunnen gebruiken. Gelukkig ik kon eindelijk mijn camera gaan gebruiken! :)


Ik had al mijn materialen genomen, mijn rugzak klaargemaakt... en wilde net mijn fiets nemen om naar de Kennedy Stichting te rijden. MAAR het weer besliste er anders over!




Het begon super hard te regenen. Lijkt niet zo erg, maar door de harde regen begon het ook nog eens binnen te regenen. Ik nam snel een kommetje uit de kast om onder het lekkende dak te zetten. Noodoplossing, maar de zetel bleef nu wel een tijdje droog.


Omdat ik het niet meer zou halen met de fiets en het nog steeds heel hard aan het regenen was, belde ik dan maar een taxi. Een goede oplossing want mijn zelfgemaakt beloningssysteem en het bordje voor de knutselmuur moest ook mee naar de stageschool. Ik wilde niet dat dit allemaal nat zou worden!

In de taxi werd het duidelijk hoe hard het aan het regenen was. De straten stonden onder water en het was file van het huis naar de stageschool. Het water spatte alle kanten op!


Gelukkig kwam ik droog aan op de stageschool :)
Bij aankomst in de groep introduceerde ik mijn zelfgemaakt beloningssysteem. De meisjes vonden het eerst heel grappig en bekeken de woordjes en gezichtjes die erop stonden. Het woord ‘opgepast’ kenden ze niet. Ik schreef het woord op het bord met wat uitleg errond. Ik deed er enkele gebaren bij zodat het nog duidelijker was voor hen. De meisjes vonden dit een grappig woord zeiden ze . Telkens wanneer er iemand iets geks deed, gingen ze naar dat meisje toe en deden ze het gebaar dat ik hen net geleerd had. Wat hadden ze toch pret! We overliepen samen de bordjes van het beloningssysteem. Ik liet de kinderen de woorden ook uitbeelden zodat ik zeker wist dat ze het begrepen hadden. Het beloningssysteem was klaar voor gebruik!



Hierna ging ik over naar de huiswerkbegeleiding. Ik verzamelde iedereen rond de tafel en zette de oudste 3 meisjes zelfstandig aan het werk. Dit deden ze goed. Ze hielpen elkaar met ondervragen en schreven woorden en zinnen voor elkaar op.

Ik hield me bezig met de begeleiding van C.
We begonnen met rekenen. Het waren optellingen en aftrekkingen tot 20. De oefeningen stonden door elkaar. Ze telde soms op haar vingers, maar over het algemeen ging het goed. De aftrekkingen gingen wel vlotter dan de optellingen. + en - stonden door elkaar. Soms had ze + gedaan wanneer het - moest zijn of omgekeerd. Wanneer ik haar erop weer dat ze wat rustiger moest werken, maakte ze minder fouten. Hierna lukte het wel! Ze is heel gemotiveerd en heeft gevoel voor humor. Ze heeft er echt plezier in wanneer ze aan het werken is. Na elke oefening die ze gemaakt heeft, teken ik een smiley. Ik merk dat ze al lachend zit te kijken wanneer ik mijn gekleurde pen neem om een smiley te tekenen. Dit motiveert haar duidelijk. Ze mag van mij ook zelf iets schrijven onderaan het blad. Ze neemt dan mijn gekleurde pen en schrijft 'goed zo!', 'flink', 'knap'... Daarna geeft ze zichzelf een applausje. Zo leuk om te zien! :)



Ik maak voor haar altijd op voorhand oefeningen in haar schrift. Ze hoeft dan enkel haar schriftje te nemen en te kijken welke oefeningen ze zeker moet maken. Op deze manier zorg ik ervoor dat ze dagelijks de noodzakelijk inhouden inoefent.

Na een hele reeks rekenoefeningen (optellen, aftrekken,puntoefeningen, groepjes van 5 maken, bolletjes tekenen...) ging ik over naar een ander vak. Voor spelling moest ze woorden, m.b.t. het thema koken, kunnen  spellen, gebaren en schrijven. Een hele boterham! We behandelden dit één voor één zodat het niet te veel door elkaar zou zijn voor haar. We oefenden eerst samen met de prentjes zodat ze nog visuele ondersteuning had. Daarna deed ik het boekje toe en moest ze de woorden vanbuiten kennen. Ze gebaarde de woorden eerst een paar keren voor zodat ook ik deze woorden kan nadoen voor haar. Een oefening waarbij we dus allebei goed bezig waren met de leerstof!

Als eerste gebaarde ik de woorden die zij moest handspellen. Rustig, anders wil ze te snel zijn en maakt ze foutjes. Ik spelde met haar mee zodat ze mijn tempo zou volgen en niet vlug vlug alle woorden zou behandelen. Nadat ik vond dat de handspelling goed geoefend was, gingen we over naar de laatste oefening. Hierbij gebaarde ik weer de woorden en zij moest het woord dan in haar hoofd spellen en opschrijven in haar schriftje. Ik vind dat ze mooi en vlot schrijft. Ze heeft vandaag een lange tijd met me geoefend, maar ze bleef gemotiveerd en heeft heel goed haar best gedaan! 


Omdat het vandaag maandag was, gaf de weekplanning aan dat het knutseldag was. Een gezamenlijke activiteit waarbij ze elkaar soms moeten helpen. Ik zorgde voor een activiteit die de  zintuigen zou prikkelen en waarbij de kinderen kennis zouden maken met hun eigen creativiteit. Door gebruik te maken van hun handen, leren van handvaardigheid. Ze gebruiken de omtrek van hun hand en hebben de fijne motoriek nodig bij het trekken van een mooie lijn. Ze moeten elkaar helpen wanneer hun gekozen dier gemaakt moet worden met 2 handen. Het ene kind moet haar handen dan op het blad leggen terwijl een ander kind de omtrekt tekent.  Ik merkte al dat ze heel graag creatief bezig zijn en heb daarop ingespeeld. Momenteel zijn de kleinere kinderen bezig met het leren van diersoorten in gebarentaal. Door deze opdracht maak ik de koppeling met de woordenschat die de kinderen moeten kennen. Ze zijn creatief bezig en onbewust gebaren ze de verschillende dierennamen.


Wat een mooie resultaten!





Ook de knutselmuur introduceerde ik vandaag :) Ik maakte de muur klaar terwijl de kinderen hun eigen dier aan het maken waren. Natuurlijk wilden ze ook weten wat ik aan het doen was. Zo goed als ik kon, legde ik uit wat mijn bedoeling was met de knutselmuur. Ze begrepen het meteen. Wanneer ze hun werkje af hadden, kwamen ze spontaan hun werk op de tafel leggen. Mooi hé! Ze kwamen zelfs aan mij vragen of ik een foto wilde maken.  Ik zal nog een soort waslijn maken met koord waar de knutselwerkjes telkens aangehangen kunnen worden.




Zo, het was weer een drukke, maar vooral leerrijke en creatieve dag op de stage. De kinderen hebben goed geoefend en zijn creatief bezig geweest tijdens het oefenen van de diersoorten in gebarentaal. Ik ben zeer tevreden! :) Daarom mochten de kinderen als beloning even een spelletje spelen op de computer.


Nog een leuke verrassing bij thuiskomt. Sara had pannenkoeken gebakken! Ik kon meteen de beentjes onder tafel schuiven en genieten van heerlijke pannenkoeken! :)


Morgen mijn eerste werkdag als zorgleerkracht. Ik hoop dat ik goed gebruik ga kunnen maken van mijn observaties van vorige week. Ik kijk er enorm naar uit! Spannend! :)

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten