dinsdag 16 februari 2016

Leerrijke dag met de kinderen :)

Dinsdag (16/02/2016)
De ochtend begon voor mij met het inoefenen van het handenalfabet. Ik oefen dit elke dag zodat ik de kinderen hier ook goed bij kan helpen. Het begint steeds vlotter te gaan!

Ik startte de dag op stage met een gesprek met mijn groepsbegeleidster en deed de administratie (lezen van het dagschrift, lezen van de schriftjes die de klasjuffrouw had meegegeven…). Ik legde mijn begeleidster mijn opdracht van de hogeschool uit: de opstelling van een handelingsplan. Ik nam pen en papier en noteerde alle info die ze me gaf. Nadien ging ik nog even langs de directrice om deze info verder te bespreken. Zo fijn dat iedereen je zo goed wilt helpen en meteen tijd voor je maakt. Je bent altijd welkom. Vraag je aan hen: "Ik wil eventjes iets vragen, stoor ik?" Dan is het antwoord meteen: "Nee man! Kom gezellig binnen!' :)

Nadat ik alle info grondig had genoteerd, hield ik me terug bezig met de administratie. Ik las het groepsboek. Hierin wordt elke dag door de begeleidsters genoteerd wat de kinderen gedaan hebben en hoe de dag is verlopen. Altijd interessant om te lezen omdat wij er niet tot 's avonds zijn. Wanneer er dingen zijn waar we rekening mee moeten houden, zullen deze altijd in het schrift genoteerd staan.

(Paska = de naam van de groep waar ik les geef)



Wanneer ik het groepsboek gelezen had, begon ik de schriftjes van de kinderen te analyseren. De klasjuffrouw noteert elke dag wat er zeker ingeoefend moet worden. Ik lees de schriftjes altijd door en noteer op een blad wat ik met welk kind moet inoefenen. Op deze manier krijg ik een overzichtje van de inhouden die ingeoefend moeten worden en de repetities (toetsen) die er nog volgen. 



Tijdens het nakijken van de schriften, merkte ik duidelijk dat de lettervormen niet vlot verliepen. Ik maakte alvast enkele oefeningen klaar. Omdat de kinderen meteen na de middag gingen zwemmen, bereidde ik alles al voor zodat de huiswerkbegeleiding meteen na het zwemmen kon beginnen. Ik legde voor ieder kind een schriftje klaar met oefeningen over de inhoud die ze moeten herhalen. 



Nu was het tijd om te gaan zwemmen! De kinderen waren allemaal even enthousiast. Met een volle bus (waar het heel warm in was!) reden we naar het zwembad. De kinderen genoten van de verfrissing in het water en van het gezelschap :)



Eventjes spelen met de kindjes die niet mee zwemmen.

Jammer genoeg kon dit gezellige gebeuren niet de hele middag duren en vertrokken we met zijn allen terug naar het internaat. Het zwemmen had de kinderen weer energie gegeven. Ze konden met een goede motivatie beginnen aan het huiswerk.

Ik wilde me vandaag bezighouden met de lettervorming en letterverwisseling. Ik legde het meisje uit wat de bedoeling was van de oefening zodat ze wist hoe deze inhoud ingeoefend zou worden. Ik heb met haar de lettervormen ingeoefend in haar oefenschrift. De klasjuffrouw had aangegeven dat de lettervormen nog niet zo vlot verliepen. Ik bekeek haar schriftje en analyseerde welke lettervormen ze nog niet goed onder de knie had. Ik nam haar schriftje bij me en noteerde de letters onder elkaar zodat het meisje zelf ook zag welke letters ze nog moest gaan oefenen. Ze moest eerst over een voorgeschreven letter gaan. Dit zodat ze de lettervorm al een keer juist had geschreven qua handvaardigheid en vorm (fijne motoriek). Daarna veranderde de letters in stipjes, die steeds kleiner werden. Dit zodat ze daarna over kon gaan tot het zelf schrijven van de letter. Dit ging veel beter! Ik heb ook in haar schriftje genoteerd hoe ik gewerkt heb zodat de klasjuffrouw ook kan zien hoe ik het aanpak.



Hierna liet ik haar een spel spelen waarbij ze de letter ‘b’ en ‘d’ moest herkennen. Omdat ze deze 2 letters veel verwisseld, vond ik het tijd om hierop in te gaan spelen. Het verliep goed, maar er werden nog wel enkele foutjes gemaakt. Ik zal het spel nog enkele keren met haar herhalen zodat de deze 2 lettervormen duidelijk van elkaar leert onderscheiden. Het spel verliep als volgt: ik had 2 grote kaartjes. Op het ene kaartje stond de ‘b’ en op het andere kaartje een ‘d’. Ik had gekleurde kaartjes gemaakt met woorden op. Deze woorden begonnen steeds met de ‘b’ of de ‘d’. Ze moest deze woorden eerst spellen en daarna bij het juiste grote kaartje leggen. Ze vond het fijn om te doen! Tet gebaren verliep heel goed en daarom verdiende ze ook een dikke duim!



Als afsluiter van de dag speelde ik met de meisjes nog een balspel buiten. Ze mochten van mij zelf kiezen welk spel ze wilden spelen. Ik wil hen het gevoel geven dat ze zoveel mogelijk inspraak hebben in de activiteiten die we samen doen. Als bakra (blanke) begin ik steeds meer hun vertrouwen te winnen :)




Ik merk dat het elke dag vlotter gaat. De kinderen komen me al spontaan een knuffel geven en het communiceren begint op gang te komen.

Vanavond nog even de gebarentaal oefenen via het boek dat ik van mijn lieve groepsbegeleidster heb gekregen :)



xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten