Al vroeg in de morgen sprak ik met 2 andere stagiaires van de Kennedy Stichting af bij een grote winkel vol schoolspullen en andere benodigdheden. We zouden inkopen gaan doen met het ingezamelde geld vanuit België. Zoals jullie weten, heb ik in België wafels verkocht. Ik niet alleen natuurlijk. Als groep hebben we zoveel mogelijk geld ingezameld voor ons vertrek naar Suriname. Het is niet in te schatten hoeveel wij al met dat geld hebben kunnen doen hier. Op het einde van mijn verblijf, maak ik een aparte blog met een overzicht van wat we allemaal met het geld hebben kunnen doen. Ik kan jullie al vertellen dat je met grote ogen zal kijken. Ik sta er zelf ook nog altijd van versteld! :)
We gingen de winkel binnen en namen een grote kar. Deze kar was al snel te klein. Na even winkelen, liepen we met 2 karren vol naar de kassa.
-borden voor alle kinderen van het internaat
-drinkkannen
-rijstschalen
-drinkbekers
-speelgoed
-lijm
-pleisters
-voetballen
-wc-papier
-scheermesjes
-maandverband
-poeder voor de sapjes van de kleinere kinderen
-....
Ik vroeg wat dozen bij het bedrijf waar we logeren en zo konden we alles netjes verdelen om komende maandag mee naar de Kennedy Stichting te nemen :)
Snel wat eten en drinken om samen door te fietsen naar G. We hadden bij iemand afgesproken om onze Belgische dagen voor te bereiden. Ter afsluiting van onze stage gaan we op 3 stagescholen een Belgische dag organiseren. Dit om een gewone lagere school (Doth-school) te vergelijken met een school voor kinderen met een beperking (Kennedy Stichting en Louis Braille school). We bereidden allerlei spelletjes, knutselopdrachten, bewegingsopdrachten... voor om de kinderen een geweldige dag te bezorgen.
We maakten een planning op, verdeelden de taken en groepen en keken wat we op welke school konden gaan uitvoeren. We hebben er veel zin in en zijn er zeker van dat het 3 geweldige dagen zullen worden!
Tussendoor even chillen in de hangmat van een typisch Surinaams huis :)
Zalig!
Na een namiddag goed voorbereiden, fietsten we weer naar huis. Thuis aangekomen, begon ik meteen verder te schrijven aan mijn leerlingendossiers. Zoals jullie in één van mijn vorige blogs konden lezen, maak ik van elke leerling, die ik begeleidde in de zorgklas, een apart dossiers. Omdat de mogelijkheid niet echt bestaat om dit allemaal te laten afdrukken, moest ik alles met de hand noteren. Een heel werk! Gelukkig had ik altijd alles genoteerd in een apart schriftje zodat ik nu enkel alles maar moest overschrijven in de dossiers die ik opstelde. Gelukkig hielp Sara me weer verder met ook enkele dossiers op zich te nemen.
Nog een paar te gaan! :)
Donderdag (19/05/2016)
Wat een spannende dag! Vandaag heb ik het eindevaluatiegesprek met de directrice van de Kennedy Stichting. Ik word beoordeeld op 10 competenties. In het gesprek moet ik bewijzen dat ik al deze competenties bereikt heb en mag ik ook vertellen hoe ik aan deze competenties heb gewerkt.
De volgende competenties moet ik bereikt hebben:
1) Professioneel denken
2) Reflecterend leren
3) Interculturele en internationale gerichtheid tonen
4) Leiding geven
5) Teamgericht werken
6) Emancipatorisch werken
7) Handelingsplanner
8) Pedagogisch begeleider
9) Ondersteuner en ontwikkelaar van netwerken
10) Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Omdat ik altijd goed voorbereid wil zijn, stond ik vroeg op om dit gesprek tot in de puntjes voor te bereiden. Ik nam het competentieprofiel erbij en noteerde op aparte papieren hoe ikzelf vond dat ik aan de competenties had gewerkt. Veel schrijven, opzoeken en opnieuw bekijken.
Tijd om te vertrekken dan! :) Ik heb de Surinaamse gewoontes al goed overgenomen. Niet met lege handen aankomen. Dus plukte ik gisteren avond wat courgettes, kousenband (lange Surinaamse bonen) en wat fruit om mee te nemen naar de Kennedy Stichting. Mijn laptop nog even in mijn tas, niet vergeten hem in een handdoek te draaien want de weergoden kunnen je hier al wel eens goed verrassen.
Ik kwam aan op het kantoor van de directrice en ik werd zoals altijd weer vriendelijk ontvangen. Ik gaf haar het zakje met vers geplukte groenten en fruit en ze was er heel blij mee. Ik koelde even wat af van de warme fietsrit en toen kon het gesprek beginnen. We gingen naar een apart lokaal waar we in alle rust ons gesprek konden starten. Ze gaf me de papieren met de 10 competenties op en zei me dat ik alvast in potlood mocht noteren hoe ik aan de competenties had gewerkt. Ik zie: "Oh, dat hoeft niet hoor. Ik heb het al allemaal voor u uitgeschreven." Ik nam mijn papieren uit mijn tas en gaf deze aan haar. Ze begon te lachen en zei me dat ik toch altijd zo goed was voorbereid. Zo ken ik mezelf natuurlijk. Als ik iets doe, dan bereid ik me tot in de puntjes voor zodat ik niet voor onverwachte verrassingen kom te staan :)
We overliepen samen elke competentie. Elke zin van het competentieprofiel had ik volledig uitgespit en vervolledigd met vele voorbeelden, theoretische achtergronden en extra aanvullingen. De directrice stond er van versteld wat ik allemaal had opgeschreven en zei me dat ik iemand was die over mijn werk kon blijven vertellen. Dar is ook zo. Ik heb hier 4 maanden met veel passie gewerkt en kan blijven vertellen over hoe prachtig ik het vind dat ik dit werk heb kunnen doen.
Zoals je hierboven kon lezen was één van de competenties 'handelingsplanner'. Als bijkomende opdracht van mijn bachelorproef moet ik een handelingsplan opstellen van een kind dat ik begeleid heb tijdens mijn stage. Dit kind mag je zelf kiezen. Je moet voldoende observaties uitvoeren, acties plannen, doelen opstellen... om het kind van een goede ondersteuning te kunnen voorzien. Ik zorgde dat ik mijn handelingsplan dan ook klaar had voor mijn gesprek omdat ik dit zeker aan de directrice wilde laten lezen. Ik word er bij slot van rekening op beoordeeld bij één van de competenties dus dan wil ik ook dat de directrice met eigen ogen kan zien hoe ik het uitgewerkt heb.
Ik opende mijn laptop en liet het handelingsplan zien. Van top tot teen legde ik stapje per stapje uit hoe ik het handelingsplan had opgesteld. Alle observaties, doelstellingen, bevindingen las ik aan haar voor. De directrice was heel enthousiast en zei dat ik het prachtig had gedaan. Wanneer het is goedgekeurd, wil ze het afdrukken en bij het dossier van het kind steken. Ze wilt zelfs aan het schoolhoofd gaan voorstellen om in de toekomst meer in te zetten op het opstellen van handelingsplannen omdat ze het een goede opdracht vindt om een kind volledig te leren kennen. Je leert zo als leerkracht ook kijken naar het kind, goed observeren, waarbij je daarna kan nadenken over hoe je problemen wilt gaan aanpakken. Door alles volledig uit te schrijven in een handelingsplan heb je alles direct bij de hand en kan je je doelstellingen eens volledig uitdiepen en bijsturen waar nodig.
Ik ga nog niet verklappen wat de eindevaluatie is. We hebben deze uitvoerig besproken, maar ik moet alles nog op papier ontvangen. Ik kan jullie wel vertellen dat het een zeer positief gesprek was met allemaal mooie complimenten. Op elke competentie krijg je een score van 1 t.e.m.5. 1 is onvoldoende en 5 is uitstekend. Het ziet er allemaal heel positief uit voor mij en daar ben ik super blij mee. Mijn werk wordt beloond en dat is iets wat ik heel belangrijk vind. Ik zal de komende dagen mijn eindevaluatieformulier ontvangen en houd jullie zeker op de hoogte van de notulen.
De directrice zei me dat de kinderen in mijn groep zijn open gebloeid en dat ze wou dat iedereen mijn ingesteldheid deelde. Ze wenst 10 leerkrachten met mijn capaciteiten op haar school zei ze omdat ze vindt dat ik zo oplossingsgericht kan denken en altijd opensta voor nieuwe initiatieven. Een mooi compliment dat ik zeker zal onthouden! :)
Aan het einde van het gesprek vroeg ik haar of ik haar iets mocht vragen over een nieuw project dat ik voor ogen had. Dinsdag ben ik naar kindertehuis Betheljada geweest. Een kindertehuis voor kinderen met een meervoudige beperking. Daar vroegen ze me of ik het zag zitten om hen in contact te brengen met de Kennedy Stichting omdat zij ook dove cliënten hebben. Ik vroeg de directrice om hulp en zij stond meteen open voor een gesprek. Ik noteerde alle gegevens zodat ik deze 's middags nog kon doorgeven aan het kindertehuis. Ik ben van plan dit project verder op te volgen omdat het me nauw aan het hart ligt.
's Avonds hield ik me nog bezig met het sorteren van alle leerlingendossiers die ik gemaakt had voor de zorgleerkracht. Ze waren eindelijk allemaal ingevuld. Nu moest ik alles nog netjes in mapjes steken zodat niets verloren zou kunnen gaan.
Vrijdag (20/05/2016)
Vandaag was het onze eerste Belgische dag. We spraken 's morgens om 07.30u al af aan de Doth-school zodat we alles goed op tijd konden klaarzetten. Voor mij weer een nieuwe uitdaging vandaag omdat we de Belgische dag zullen organiseren voor de kleuterklassen omdat er anders te veel kinderen zouden zijn. Ik was benieuwd hoe me dat zou bevallen :)
We begonnen met het spelen van 3 verschillende sporten. We verdeelden ons in duo's van 2 namen samen de verantwoordelijkheden voor de sporten op. We verdeelden de kinderen in 3 groepen door gebruik te maken van verschillende kleuren.
Met grote ogen keken de kinderen in welke groep ze terecht kwamen :)
Op naar de speelplaats!
Sport en spel
Spel 1: voetbal
Eerst iedereen in 2 teams verdelen. Een ploeg met lintjes en een ploeg zonder lintjes.
Spel 2: trefbal
Spel 3: schipper mag ik over varen?
Hierna mochten de kinderen even uitrusten, wat drinken en kregen ze lekkere Belgische speculaas van ons :)
Onder de pauze even op de foto met juffrouw Charlotte :)
Creatieve opdracht
De kinderen mochten zelf de Belgische vlag knutselen. Ze kregen een blad met vakjes die ze in de juiste kleur moesten stempelen met wattenstaafjes. Ik tekende de Belgische vlag op het bord zodat ze wat visuele ondersteuning hadden. Daarna vroeg ik de kinderen met hun vinger aan te duiden welk vakje er bijvoorbeeld rood moest.
Allemaal netjes een schortje aan zodat de kleding niet vuil zou worden.
Wat hebben ze plezier! :)
Onze handen zijn lekker vies en we hebben het reuze naar onze zin :)
Nadat alle handjes weer schoon waren, de banken terug verf vrij gemaakt werden, de schortjes terug in de zak zaten en de tekeningen opgehangen waren om te drogen, was het tijd voor de volgende opdracht: het dansje!
Dansen
L. en K. hadden een leuk dansje bedacht voor de kinderen. Ze hebben al wat ervaring met het geven van dansles aan kleutertjes. Gelukkig! Ze deden dat heel goed en de kinderen vonden het leuk :)
Ontspannen
Na een dag vol leuke activiteiten, bracht de klasjuffrouw de kinderen terug tot rust. Ze mochten een relaxatieopdracht doen en daarna zongen ze nog enkele liedjes. Ook even tijd voor de andere juffen om even op adem te komen. Deze kleutertjes weten wel wat actie is :)
Wat een dag! Het was super leuk om nog eens echt met een hele groep kinderen bezig te zijn. We hadden de taken goed verdeeld en vormden een mooi team. Fijn om nog eens met zijn allen samen te werken! Ik vond het zelf best vermoeiend. Deze kinderen zitten boordevol energie en stil zitten staat nog niet zo duidelijk omschreven in hun kinderwoordenboekje :)
Het was druk, maar het was wel weer een extra ervaring erbij. Weer iets bijgeleerd en vooral veel respect opgebracht voor kleuterleerkrachten! Geduld moet je zeker hebben bij deze kinderen, maar ik heb een top dag gehad en kijk al uit naar de volgende 2 Belgische dagen op de Kennedy Stichting en de Louis Braille school.
Morgen en overmorgen ben ik op uitstap naar Braunsberg. Ik zal er via een kabelbaan van een berg raften, kano varen en een beklimming maken naar de Braunsberg. Het gaat weer een actieve uitstap worden. Hopelijk is het mooi weer zodat we kunnen genieten van onze laatste uitstap in de prachtige natuur van Suriname! :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten