maandag 9 mei 2016

Workshop: vorming over gezonde voeding :)

Zaterdag (07/05/2016)
Vandaag een rustige dag.
Ik ging met Sara mee naar de Tattoo Shop. Sara liet een mooie tattoo zetten. Ik bleef de gehele namiddag bij haar. 's Avonds gingen we lekker eten bij het BBQ tentje in de buurt.

Zondag (08/05/2016)
Moederdag! Ik verraste mijn mama met een mooie online kaart voor Moederdag. Natuurlijk denk ik aan haar, ook al zit ik in het verre Suriname. 's Middags skypte ik met de gehele familie. Iedereen was samengekomen om met me te skypen. Mijn mama was jarig geweest. Ik kon er vandaag niet bij zijn op haar feest, maar het was leuk om er via skype toch mee te kunnen van genieten.

Na de skype sessie, zocht ik mijn papieren bij elkaar die ik hier niet meer nodig zou hebben. Zoveel kopieën van persoonlijke formulieren die we nodig hadden bij de vreemdelingendienst. Nu alles in orde is, heb ik deze papieren niet meer nodig en ga ik er natuurlijk niet meer mee sleuren in de koffers. Sara en ik namen alles papieren die weg mochten bij elkaar en verbrande deze in de achtertuin.


Nog snel wat fruit plukken bij de huisbazin. Ik ga een workshop over fruit geven aan de kinderen en om het werkelijkheidsnabij te maken, heb ik natuurlijk ook fruit nodig :)

Eventjes alles netjes spoelen.

's Avonds maakten we ons klaar voor een gezellige avond in de bioscoop.We keken naar de film Mother's day. Een geweldig leuke film waar je goed mee kan lachen!


Maandag (09/05/2016)

Ik stond al vroeg op om het één en het ander voor te bereiden voor mijn stage op de Kennedy Stichting. Ik werk deze week mijn laatste workshop uit met de kinderen en dit vraagt natuurlijk altijd een hele voorbereiding. Ik nam alles bij elkaar en ging aan het werk.


Alles in gereedheid brengen voor het hoekenwerk met doorschuifsysteem.

Alles klaar? Dan kunnen we vertrekken naar de Kennedy Stichting. Lijkt simpel, maar het goot en goot regen uit de lucht. Een taxi bellen op het middaguur is hier ook een grote ramp. Na 40 minuten bellen, had ik eindelijk een taxi kunnen bereiken. Ik moest me haasten want ik had, voor mijn stage begon, nog vergadering met de directrice van het internaat.

De vergadering verliep goed. We bespraken de praktische zaken en regelden mijn laatste stagedagen. Zo gek dat mijn stage er al bijna op zit! Ik kan het niet geloven dat ik al die tijd al met de kinderen bezig ben!

Na de vergadering begaf ik me naar mijn groep. De vergadering was uitgelopen dus de meisjes waren al bezig met het huiswerk. Ik hielp de kleinste meisjes met het schrijven van de letters, N. hielp ik met het schrijven van woorden omdat zij vooral moet oefenen op een mooie en nette letterverbinding en S.F. hielp ik met haar woordendictee. Druk druk druk!



Na het huiswerk was het tijd voor mijn workshop. De workshop van deze week is een vorming over gezonde voeding. De bedoeling van deze workshop is, dat de kinderen kennis maken met gezonde voeding en het ook leren waarderen. Ze mogen later deze week ook dingen proeven a.d.h.v. een smaak- en geurenquiz.

De workshop van vandaag bestond uit verschillende oefeningen. Ik zette alles netjes klaar zodat we meteen konden starten wanneer de kinderen klaar waren.


Nieuwsgierig als ze zijn, wilden ze natuurlijk al meteen weten wat de opdrachten inhielden :)

Ik ging als volgt te werk. Ik maakte gebruik van een hoekenwerk. Ik maakte vijf aparte hoeken. Per hoek zorgde ik voor een infoblad. Ik legde de infobladen netjes en duidelijk op de tafels. Ik verdeelde de kinderen in groepen van 3 en legden hen uit dat we de hele namiddag gingen werken rond het thema fruit en groente. Het doel van dit hoekenwerk is de deelnemers kennis te laten maken met gezonde voeding. Bovendien leren de deelnemers in een team te werken. Wanneer iedereen aan het werk is, neem ik de coachende rol aan als juffrouw. Ik zeg hen niets voor, maar observeer en stuur bij waar nodig. Na de groepsverdeling en de verdere uitleg, was het tijd voor de opdrachten.

Lees hieronder mee wat de bedoeling was van de opdrachten en hoe de kinderen deze moesten uitvoeren:

Hoek 1: Ordenen van groot naar klein en van zwaar naar licht.
Op de tafel liggen prenten van verschillende soorten fruit en groenten. Het is de bedoeling dat de kinderen starten met ofwel het fruit ofwel de groenten. Opdracht 1 hierbij is om de prenten van het fruit/groenten te leggen van groot naar klein. Let op, het gaat hier niet over de grootte van de prenten, maar over het fruit/groenten. Ze moeten zich inbeelden welk stuk fruit/groenten groters is dan de andere, in het echt! Bijvoorbeeld: 1 afbeelding van een sinaasappel en 1 afbeelding van een kers. De sinaasappel is in het echt groter dan de kers en moet nu dus vooraan gaan liggen in de rijd. Opdracht 2 is om de prenten van het fruit/groenten te leggen van zwaar naar licht.





Hoek 2: Smaakalfabet
Hier is het de bedoeling dat de kinderen zoveel mogelijk groeten en fruit opschrijven. Te beginnen met de letter A. Ze schrijven dus een stuk fruit of groenten op dat begint met de letter A (bv. appel). Zo gaan ze verder met de letter B,C,D... 




Hoek 3: Wat staat er op mijn rug?
De kinderen zouden namen van groenten- en fruitsoorten gaan schrijven op elkaars rug. Waar ik zelf niet bij had stilgestaan, was dat er een aantal kinderen uit gezinnen komen met niet zo een goede omstandigheden. Elkaar laten aanraken kan voor sommige kinderen totaal verkeerd aanvoelen. Mijn groepsbegeleidster zei me dat de kleinste kinderen de namen van het fruit niet kunnen schrijven, maar zeker wel kunnen gebaren. Ik paste de opdracht dan ook aan. Ik gaf de kinderen prenten van groenten- en fruitsoorten. Ze moesten een kaartje trekken en dan de groenten- of fruitsoort uitbeelden.




Hoek 4: Slogan maken
In deze hoek moeten de kinderen een slogan verzinnen. Deze slogan moet natuurlijk te maken hebben met gezonde voeding. Het groepje moet samenwerken bij het verzinnen van een goede slogan. Om het wat beter uit te leggen, zorgde ik dat ik zelf al aan aantal slogans had genoteerd zodat de kinderen konden zien wat de bedoeling was.





Hoek 5: Fruit- en groentenmemory
In hoek 5 spelen de kinderen het spel memory. Deze memory bestaat uit afbeeldingen van groenten en fruit.





De kinderen hebben de opdrachten heel goed uitgevoerd en hebben prima samengewerkt. Ik sta er nog altijd van verwonderd hoe goed ze elkaar helpen met de gebarentaal. Als beloning kregen ze een groot stuk watermeloen en wat kersen die ik zelf geplukt had in de tuin :)

Hmmmm!


Wat komt er nu tevoorschijn uit de tas van juffrouw Charlotte? Vers geplukte Surinaamse kersen :)

De kersen vielen in de smaak :)


Samen met de kinderen genoot ik van een lekkere, gezonde hap. Eventjes uitrusten van een hele namiddag vol met leuke opdrachten rond het thema fruit. Woensdag gaan we verder met de workshop. Er staan nog leuke dingen op het programma! :)

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten