Ik stond al vroeg op om wat voorbereidingen te maken voor de inrichting van de zorgklas. Ik zal nu vrijdag de laatste hand leggen aan deze klas. Ik maakte alvast een grote affiche die ik in de rekenhoek kan hangen.
Ik begon de stage dag met het doneren van enkele spullen die ik van familie en vrienden mee had gekregen uit België. Het ging vooral over schoolmateriaal en enkele spelletjes die mijn huisbazin me had meegegeven. De spullen werden zeker en vast in dank ontvangen. Ik ben blij dat ik hen hier zo blij mee heb kunnen maken!
Hierna begaf ik me naar de groep. S. kwam meteen met haar contactschrift naar me toe. De juffrouw had er een boodschap in geschreven. S. moest tegen morgen een insect mee naar de klas nemen voor de les natuuronderwijs. S. vroeg of ik haar hierbij wilde helpen. We zochten samen een grote pot en gingen naar buiten. Na even zoeken, zag S. een kleine sprinkhaan in het gras. Rustig sloop ze naar het diertje toe en ja hoor, ze had hem te pakken. Ik nam de pot en maakte er enkele gaatjes in met een vork.
Goed zoeken in de plantjes of we iets zien springen/vliegen.
Yes, gevangen!
Deze taak was al volbracht! Zoals elke dag, nam ik de 2 kleinste meisjes bij me om te oefenen op het schrijven. Elke dag oefenen is de boodschap. Op deze manier blijven ze de letters herhaaldelijk vormen en dat is de bedoeling natuurlijk. Ze gaven me zelf hun schriftjes en ik schreef er de letters in die ze vandaag moesten oefenen. Na de letters, liet ik heb ook enkele cijfers oefenen. Zoals je kan zien, maak ik nog steeds gebruik van oefeningen d.m.v. het zetten van puntjes. Het leren vormen van de letters en cijfers is op deze manier visueel veel beter. Nadien kunnen ze het zelfstandig vormen en kunnen de puntjes weggelaten worden.
Wat zijn ze ijverig bezig :)
S.F. had morgen een woordjesdictee. De juffrouw in de klas gebaard de woorden en zij moet deze kunnen schrijven. Ik vroeg aan S. om te helpen met de gebaren van de woorden. Ze gebaarde woord voor woord voor me zodat ik het aan S.F. op een juiste manier kon gaan voordoen. Na even oefenen, kon ik beginnen met de hulp van S.F. Ze deed goed haar best. We oefenden eerst in haar schriftje. Soms vond ze het nog moeilijk om meteen van buiten het woord op te schrijven. Ik spelde het woord dan zodat zij het woord letter per letter kon opschrijven. Daarna moest ze het woord lezen van me en nog een keer gebaren.
Na het oefenen in het schriftje stelde ze zelf voor om nog een keer alle woordjes te oefenen aan het bord. Ik zie haar later wel een juffrouwtje worden. Ze werkt zo graag aan het bord en is enorm gemotiveerd om dingen bij te leren. Ik vind het heel mooi om te zien hoezeer zij is open gebloeid de afgelopen maanden en hoeveel ze heeft bijgeleerd. Dit weerspiegeld zich ook in haar schoolresultaten. Wanneer ze een resultaat heeft gekregen, laat ze dit meteen aan me zien. Ze is trots op zichzelf en dat mag ze zeker zijn!
Wanneer het huiswerk klaar was, bekeken we met zijn allen nog een keer de werkjes voor Moederdag. We legden ze al een beetje bij elkaar zodat we ze morgen netjes in de zakjes konden steken.
Hierna kregen de kinderen het idee om mijn kapsel aan te pakken. Ze vonden dat er vlechtjes in mijn haren moesten zoals zij het ook altijd hebben. Alle dan, juffrouw Charlotte kan die lieve kindergezichtjes natuurlijk niet weerstaan en gaf toe.
Mijn kapster van dienst. Ze had zelf haar haren ook uit de vlechtjes gedaan om mij haar echte haardos te laten zien :)
De kapster was goed bezig!
Super mooi resultaat! Ze heeft mijn haren volledig ingevlochten en vanachter in de vorm van een strik gestoken.
Nog even wat gekke selfies tussendoor :)
Na heel wat typen en denkwerk, vond ik het tijd voor wat anders. Ik maakte de tafel vrij en werkte verder aan de laatste voorbereidingen voor de inrichting van de zorgklas. Ik maakte nog een spreuk, wat affiches en kleurrijke letters voor de deur.
N. gaf haar schriftje aan mij. Ik heb besloten om met haar nu intensief de letterverbinding te oefenen waardoor ze makkelijke, korte woordjes leert (over)schrijven. Ze moet visueel de letterverbinding zien om tot de juiste vorming van een woord te komen. Dit gaat steeds beter. Het is belangrijk dat N. de basis blijft oefenen. Hier moet de juffrouw in de klas zich ook op gaan focussen. Ze moet niet verder en verder gaan met de leerstof, maar eerst ervoor zorgen dat N. de basis beheerst.
S.F. heeft morgen een repetitie ‘stillezen’. De juffrouw had een boekje gemaakt met prentjes waar de kinderen dan de juiste zin onder moeten schrijven. Ik oefende samen met haar, overliep eerst alle prentjes, las de zinnen, spelde de woorden één voor één en daarna schreef ze de juiste zin onder de vraagstellingen die ik in een apart oefenschriftje had geschreven. We oefende lang en goed. Aan het einde kon ze de zinnen goed gebaren en spellen!
Nadat de kinderen goed gespeeld hadden, riep ik iedereen bij elkaar om de cadeautjes voor Moederdag in te gaan pakken. Ze hadden maandag, tijdens het project rond Moederdag, verschillende knutselwerkjes gemaakt. Omdat er een aantal dingen nog moesten drogen, konden we alles vandaag pas samen in een mooie zak stoppen, die de kinderen ook zelf gemaakt hadden.
Op het einde van de stage doneerde ik nog wat beddengoed aan het internaat. De kinderen hebben zo een nood aan beddengoed en hygiënisch materiaal. Ik zocht wat beddengoed bij elkaar en doneerde deze aan het internaat.
Meteen toen ik terug was van de stage, nam ik de fiets om naar de winkel te gaan. Morgen ga ik de laatste hand leggen aan de inrichting van de zorgklas. Ik kocht nieuwe rekjes die ik in de hoeken zal plaatsen en spelletjes rond rekenen en taal.
Een wijze spreuk voor boven het bord.
Een duidelijke affiche voor in de hoeken.
Vrolijke, kleurrijke letters die samen de tekst "welkom in de zorgklas" zullen vormen.
Het was weer tijd om naar stage te vertrekken. Tussen de onweersbuien door fietste ik naar de Kennedy Stichting. Ik besprak even met de directrice mijn taken die ik nog moet uitvoeren voor school. Ik wil met de directrice mijn handelingsplan een keer overlopen zodat ik zeker ben dat ik de juiste informatie en observaties heb uitgewerkt en zij misschien nog verder kan aanvullen.
Ik werd weer hartelijk ontvangen in de groep. De kinderen zaten al klaar aan de tafel om aan het huiswerk te beginnen.
N. gaf haar schriftje aan mij. Ik heb besloten om met haar nu intensief de letterverbinding te oefenen waardoor ze makkelijke, korte woordjes leert (over)schrijven. Ze moet visueel de letterverbinding zien om tot de juiste vorming van een woord te komen. Dit gaat steeds beter. Het is belangrijk dat N. de basis blijft oefenen. Hier moet de juffrouw in de klas zich ook op gaan focussen. Ze moet niet verder en verder gaan met de leerstof, maar eerst ervoor zorgen dat N. de basis beheerst.
S.F. heeft morgen een repetitie ‘stillezen’. De juffrouw had een boekje gemaakt met prentjes waar de kinderen dan de juiste zin onder moeten schrijven. Ik oefende samen met haar, overliep eerst alle prentjes, las de zinnen, spelde de woorden één voor één en daarna schreef ze de juiste zin onder de vraagstellingen die ik in een apart oefenschriftje had geschreven. We oefende lang en goed. Aan het einde kon ze de zinnen goed gebaren en spellen!
Na de huiswerkbegeleiding mochten de kinderen even vrij spelen. Ze speelde schooltje met de gehele groep. Heel leuk om te zien!
Nadat de kinderen goed gespeeld hadden, riep ik iedereen bij elkaar om de cadeautjes voor Moederdag in te gaan pakken. Ze hadden maandag, tijdens het project rond Moederdag, verschillende knutselwerkjes gemaakt. Omdat er een aantal dingen nog moesten drogen, konden we alles vandaag pas samen in een mooie zak stoppen, die de kinderen ook zelf gemaakt hadden.
Alles uitdelen en in de zakjes stoppen.
Zo mooi!
Wat waren ze trots op hun zakjes :)
Op het einde van de stage doneerde ik nog wat beddengoed aan het internaat. De kinderen hebben zo een nood aan beddengoed en hygiënisch materiaal. Ik zocht wat beddengoed bij elkaar en doneerde deze aan het internaat.
Meteen toen ik terug was van de stage, nam ik de fiets om naar de winkel te gaan. Morgen ga ik de laatste hand leggen aan de inrichting van de zorgklas. Ik kocht nieuwe rekjes die ik in de hoeken zal plaatsen en spelletjes rond rekenen en taal.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van mijn zorgklas. Ik heb er al veel energie en werk in gestoken en kijk uit naar het eindresultaat! :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten