dinsdag 10 mei 2016

Oefenen in de rekenhoek en leeshoek :)

Dinsdag (10/05/2016)

Vandaag mochten de kinderen oefenen in hun nieuw ingericht zorgklas. Toen ik vanmorgen de klas binnenkwam, werd ik al hartelijk ontvangen door de 2 zorgjuffen van de school. Ze hadden de zorgklas nog niet gezien sinds ze opnieuw is ingericht door mij omdat ze vorige week op bijscholing waren. Ze gaven me mooie complimenten en vonden het super dat ik het initiatief had genomen :) Fijn om te horen dat mijn werk gewaardeerd wordt :)



Ik haalde de kinderen weer één voor één uit de klas om individueel met hen te oefenen. Het is mijn laatste week als zorgjuf. Ik ga het ontzettend hard missen en wil nog zoveel mogelijk oefenen met de kinderen en mijn tijd zo goed mogelijk verdelen over hen.

Ze mochten vandaag aan de slag in de nieuwe hoeken in de zorgklas. De rekenhoek werd het meeste gebruikt omdat we vandaag gingen oefenen met cijferherkenning.

Het eerste spel was een houten rekenpuzzel. De kinderen moesten de blokjes in de juiste volgorde langs elkaar leggen en in elkaar klikken. Als ze dit goed deden dan vormden de blokjes een mooie boot :)

Goed kijken naar de volgorde van de cijfers.

Joepie! Alle blokjes zijn juist gelegd en nu heb ik een mooie boot :)

De kinderen van andere klassen hadden opgevangen dat het leuk was in de zorgklas en kwamen nieuwsgierig kijken in de rekenhoek :)

Oefenen, oefenen, oefenen!

Een volgend spel was een educatief rekenspel. Het is een spel waar zelfcorrectie vooraan staat. Er zitten verschillende combinatiekaarten in de doos. Je kan de kaart in de rode houder steken en met het touw kan je de juiste oplossingen aanduiden. Een leuk en uitdagend spel voor de leerlingen :)

Goed kijken welke combinaties juist zijn.

Aan de achterkant van het kaartje staan donker grijze lijnen getekend. Op die manier kan het kind zelf kijken of zijn oplossingen juist zijn. Zelf correctie is ook belangrijk. De leerlingen leren zelf kijken naar hun eigen resultaten.

Ook de maaltafels werden vandaag herhaald met dit spel.

Leg de visjes in de juiste volgorde. Bovenaan de tafel zwemmen de visjes allemaal door elkaar. Leg de visjes op een mooie rij in de juiste volgorde zodat ze netjes achter elkaar zwemmen :)

Dat hij het goed? :)

Ja hoor, nu zwemmen de visjes allemaal netjes achter elkaar in de juiste volgorde. Goed gedaan!

Op de foto hieronder lijkt het misschien een makkelijke puzzel voor de leeftijd van dit kind. Maar voor vele kinderen die ik begeleid, is het nog steeds moeilijk om de cijfers tot 20 in de juiste volgorde op te kunnen zeggen.  Een kind doorloopt dan ook en heel telontwikkelingsproces. Dit begint in de kleuterklas en ontwikkelt zich steeds meer en meer. Sommige kinderen blijven even hangen bij bepaalde stappen van het telontwikkelingsproces. Blijven oefenen op deze tussenstappen is dan de boodschap. Het heeft geen zin om verder te gaan als een bepaalde tussenstap niet gekend is. Dat wordt in deze school wel gedaan. Gewoon mee volgen in de klassen. Ieder op hetzelfde niveau. Gelukkig zie ik dit meteen door middel van het afnemen van testen en kan ik ingrijpen bij de tussenstappen die nog niet vlot verlopen.

Hieronder even een overzicht van de verschillende stappen in het telontwikkelingsproces:

De volgende stappen overlappen elkaar, maar zijn in het telontwikkelingsproces toch duidelijk te onderscheiden.

1.      Akoestisch tellen
 Kleuter: opzegversjes, telliedjes of spelletjes.
Rij van de gekende telwoorden wordt geleidelijk aan steeds verder uitgebreid.

2.       Synchroon tellen
Opzeggen van telwoorden koppelen aan het tellen van hoeveelheden.
   Je moet de kinderen aanleren dat bij elke stap, klap, voorwerp dat verplaatst wordt,… ze gelijktijdig één getal van de telrij moeten opnoemen.
=> aanwijzen met vinger! => één-éénrelatie

      Resultatief tellen
Het laatst uitgesproken telwoord bij synchroon tellen duidt aan hoeveel elementen er zijn.
= auditief geheugen => Vraagstelling: Hoeveel zijn er nu?
a.       Voorwerpen één voor één verplaatsen bij het tellen.
b.      Voorwerpen tellen door ze aan te tikken of aan te raken, zonder ze te verplaatsen.
c.       Voorwerpen tellen van op afstand door ze aan te wijzen met de vinger.
In een latere fase aankijken met de ogen.
d.      Tellen van een auditieve reeks.
bv. LK kaatst een aantal keren met de bal op de grond = zien, luisteren, tellen.

4.       Doortellen
   Als een hoeveelheid geteld is en er worden enkele voorwerpen toegevoegd, dan moet een kind kunnen doortellen om de totale hoeveelheid te bepalen.
!! Kind telt enkel de nieuw bijgekomen elementen!!

5.       Terugtellen
Bepalen hoeveel elementen we overhouden wanneer we elementen wegnemen bij de uitgangshoeveelheid.


6.       Structurerend tellen (= tellen met sprongen)
     Leerlingen laten ontdekken dat het bepalen van het aantal vlugger kan gebeuren door de dingen van een hoeveelheid te structureren, dit is het groeperen van de dingen in gelijke groepen.

    Goed nadenken en tellen en dan lukt het wel :)

Cijferbingo. Juf Charlotte zegt een getal. Het kind moest het aantal bolletjes in één oogopslag weten te onderscheiden en zo snel mogelijk weten te bedekken met een wit kaartje.

Bijna klaar. Goed zo!

Een leuke puzzel om de inoefening aangenaam en uitdagend te houden.

Naast de rekenhoek was er nog een nieuwe hoek in de klas: de leeshoek. De kinderen mochten ook hier aan de slag gaan met de nieuwe spelletjes die juffrouw Charlotte voor gezorgd heeft.

Hier dezelfde puzzel als in de rekenhoek, maar dan met letters. Wanneer hij alle letters juist legt, krijgt de puzzel de vorm van een uil.

Het begint er al op te lijken :)

Ook hier is het resultaat zoals gewenst :)

Ik had zelf kaartjes gemaakt met verschillende zinsdelen op. Het kind mocht zelf zinnen maken met de woorden. 

Nog een ander spel over het alfabet. Alle letters moeten juist aan elkaar vastgemaakt worden.


Een drukke dag in de zorgklas met heel veel oefenvormen en leuke educatieve spelletjes.
Nadat ik alles had opgeruimd, ging ik snel naar buiten. Ik moest voor 14.00u bij de vreemdelingendienst geweest zijn om mijn verblijf een maand te verlengen. Je mag namelijk maar 3 maanden in een land werken en daarna moet je het laten verlengen. Ik had alle persoonlijke documenten bij me. Om 13.30u kwam ik eindelijk aan bij de vreemdelingendienst. Gelukkig! Ik dacht al dat ik te laat ging zijn. Ik gaf mijn papieren af en na even wachten hadden ze alles voor me in orde gemaakt. Daar zijn we dus ook weer vanaf :)

Morgen ga ik op de Kennedy Stichting verder met mijn workshop over gezonde voeding. Nog even wat voorbereiden en dan wordt het morgen vast en zeker weer een gezellige en leerrijke namiddag!

xCharlottex


Geen opmerkingen:

Een reactie posten