woensdag 9 maart 2016

Een dagje meehelpen in groep 5:)

Dinsdag (08/03/2016)

Omdat ik had gemerkt dat een jongen, die ik had getest, ver onder het te behalen niveau zat, besloot ik om hem te gaan observeren in de klas.  De jongen zit in groep 5 (3de leerjaar). Er waren vandaag 14 leerlingen aanwezig in de klas. Het viel me al op dat hij ouder was dan de andere leerlingen. Ik vroeg aan de klasjuffrouw hoe oud hij was. Wat bleek, de jongen was al 12 jaar. Wel even schrikken. Een 12 jarige jongen in het 3de leerjaar.


Ik vroeg nog wat meer informatie over deze jongen. Hij bleek pas laat de mogelijkheid te hebben om naar school te gaan. Hij had een lange tijd in het binnenland gewoond en was enkele jaren geleden pas verhuisd naar de stad. Om geen ‘achterstand’ te hebben op leeftijdsgenoten, had de school besloten hem eerst bij zijn leeftijdsgenoten in de klas te plaatsen. Dit bleek natuurlijk meteen al een slecht idee te zijn. Ze hebben hem dan een paar leerjaren laten zakken. Omdat de leerkrachten steeds merkten dat hij echt niet kon volgen, hebben ze hem telkens gewoon over laten gaan naar het volgende leerjaar. Daardoor heeft de jongen een grote achterstand opgelopen en kan hij helemaal niet meer volgen in de klas. Ik ben blij dat zijn klasleerkracht dit ook inziet en samen met mij aan de slag wilt gaan om de jongen te ondersteunen. We hebben samen overlegd waar we zeker aan moeten werken en hoe we zijn niveau zo snel mogelijk kunnen doen stijgen. Ik vind de basiskennis nog altijd het belangrijkste. Wanneer je niet over de basis beschikt, zal het moeilijk blijven. Daar was de juf het mee eens. Ik heb een plan voor hem uitgewerkt dat ik aan de juf heb laten zien. Vanaf vrijdag zal ik de jongen 2 dagen per week uit de klas halen om samen met hem aan dat plan te werken.

Tijdens mijn observatie in de klas zag ik dat de jongen wel heel goed meewerkte. Dat had ik persoonlijk niet verwacht omdat de zorgjuffrouw mij had gezegd dat hij zwak was omdat hij lui was. Maar dat was totaal niet relevant! De jongen deed zo zijn best! Wanneer de juffrouw hem een vraag stelde, was hij wel wat zenuwachtig en verlegen, maar de juffrouw stimuleerde hem door te zeggen dat proberen beter is dan opgeven. De juf vertelde mij dat hij zich vaak schaamt omdat hij de antwoorden op vragen niet weet. Door hem te stimuleren en te helpen, heeft hij wel al meer zelfvertrouwen gekregen.

De juffrouw liet hem langer werken aan de oefeningen, liet hem regelmatig aan het woord,… Ze liet hem echt deel uitmaken van het klasgebeuren. Dat vond ik heel mooi om te zien want dat had ik wel gemist in de klassen tijdens mijn andere observaties. In deze klas heerste er een veilig klimaat voor de leerlingen. Iets wat ik zelf als leerkracht heel belangrijk vind. Tijdens de oefeningen die de leerlingen moesten maken, liep ik ook rond in de klas. Ik wilde zien op welke manier de leerlingen leerstof inoefenen zodat ik daar zelf op kan inspelen in de zorgklas. De jongen die ik observeerde, werkte veel trager dan de andere leerlingen, maar de juffrouw liet hem rustig werken en ging regelmatig helpen. Je zag dat de andere leerlingen dit gewoon waren en er geen probleem van maakte dat de juffrouw deze jongen wat meer aandacht gaf.

Bij het vak rekenen ging het beter. Hij kon de sommen en tafels goed. Wanneer er dan vraagstukken aan bod kwamen, liep het weer een beetje mis. Wat ik wel logisch vind. De jongen kan niet lezen, dus wanneer hij een vraagstuk moet ontleden, heeft hij geen idee wat er in het vraagstuk omschreven staat (redactie). 


Tijdens de zorgbegeleiding ben ik al gestart met het behandelen van de tweeklanken met hem. Ik maakte flitskaarten met woorden op die visueel ondersteunt werden door leuke prentjes. Op deze manier kan hij de klanken beter onthouden en een link leggen met de prentjes. Ik doe er ook geluiden bij (bv. de oe van oehoeh en een prentje van de uil). Grappig, want telkens wanneer er een woord staat met de oe zegt hij: “Boek, de oe van oehoe”.  De tweeklanken herhaal en flits ik elke keer zodat het na een tijdje in het lange termijn geheugen terecht komt.

Toen de kinderen moesten lezen, kreeg hij geen ander leesboek. Ik zag dan ook dat hij niet mee las met de rest van de klas. Hij begon te prullen met zijn potlood en keek wat rond in de klas. Dat vond ik wel jammer. Er was een mooie leeshoek aanwezig in de klas met leesboeken van verschillende leesniveaus. Ik heb de boeken allemaal bekeken en de titels opschreven met bijhorend leesniveau. Ik wil hem deze boeken thuis laten lezen zodat hij ook thuis kan oefenen op het leren lezen. Of dit aanslaat weet ik niet want hij is het natuurlijk niet gewoon om thuis te oefenen. Maar als je niet probeert, weet je het niet. Wat me wel aangreep was, dat de leesboeken van de kinderen gekaft waren met reclamefolders of krantenpapier. Terwijl ik tijdens stages in België zie dat ieder kind een leuk en fleurig kaftpapier rond de boeken heeft, was dit wel een enorm contrast vond ik. Ik weet dat ik als kind ook altijd uitkeek naar het moment dat de school weer begon en ik samen met mijn ouders naar de winkel mocht om een leuk kaftpapiertje uit te kiezen. Je beseft hier telkens weer dat geld niet gelukkig maakt. Het is handig wanneer je geld hebt, maar deze kinderen zijn niet anders en ik wil hen ook niet anders behandelen want dat zou niet eerlijk zijn. Ik wil hen laten voelen dat ik hen wel kansen geef en dat ze voor mij ook tellen. Ik denk wel dat de kinderen, die ik begeleid in de zorgklas, dit gevoel al hebben wanneer ze met me werken. Het geven van complimenten, ze laten vertellen wat er scheelt, ze geruststellen,… dit doet veel bij de kinderen. Ik ben zelf een heel empathisch persoon en empathie is een factor die je in deze school zeker moet inzetten!



Ik denk dat een goed onderbouwde zorgbegeleiding hier echt noodzakelijk is. Tijdens de observatie in de klas hield ik natuurlijk niet enkel en alleen het te observeren jongetje in het oog. Ik merkte dat er veel fouten werden gemaakt en er enkele kinderen geen idee hadden waar de les over ging. Dit leidde natuurlijk tot ongepast gedrag omdat ze niet konden volgen en gingen prullen met dingen op hun bank. Ik begrijp dat het niet makkelijk is in deze school. Ze beschikken over een minimaal aanbod aan materialen en de zorgjuffen hebben niet de juiste opleiding kunnen volgen. Financiële hulp is hier zeker welkom. Ik ga onderzoeken wat ik voor deze school kan betekenen. Ik stond vorige week donderdag in contact met de ‘JA-organization’. Zij kwamen vanuit Nederland spullen doneren bij de Kennedy-Stichting. Ze namen foto’s van mijn activiteit en ik maakte een praatje met de mevrouw van de organisatie. Na een goed gesprek met hen heb ik kunnen regelen dat ze in contact komen met de Doth-school. Ik hoop dat ik de contacten kan aansterken en via tussenpersonen deze school kan gaan helpen. Een initiatief waar ik me zeker achter wil zetten!

Na de speeltijd was het weer tijd voor het lezen. De leerlingen lazen de tekst in stilte. Daarna werden er enkele leerlingen naar voren geroepen die vragen over de tekst moesten beantwoorden. Ze waren allemaal zenuwachtig en spraken heel stil. Ze zeiden dat ze een beetje stress hadden omdat ik achter in de klas zat. De juf zei dat mevrouw Charlotte en enkel was om een kijkje te nemen in de klas en daarna ging helpen. Ik stelde hen ook gerust dat ik niets over hen opschreef en alleen eens wilde zien hoe goed zij hun best deden in de klas. Ze waren gerustgesteld en de vragenronde kon beginnen. Ineens vroeg de jongen die ik moest observeren of hij ook een keertje naar voren mocht gaan. Hij had de tekst natuurlijk niet kunnen lezen, maar de juffrouw liet hem toch naar voren komen. Hij genoot er duidelijk van dat hij ook eens vooraan in de klas stond. De juf stelde hem enkele vraagjes en de rest van de klas hielp hem deze te beantwoorden. Nadien kreeg hij een applaus en complimentjes omdat hij dit aangedurfd had. Heel mooi om te zien!

Ik vind het wel nog wennen dat er zoveel geluid is in de klassen. Er zijn nergens ramen of deuren. Alles is open zodat de wind voor verfrissing kan zorgen in de warme klassen. Hierdoor hoor je de andere leerkrachten en kinderen gewoon praten, zingen… in hun eigen klas. Je moet vaak moeite doen om de antwoorden van de kinderen te verstaan. Er zijn wil overal tralies en hekken voor de openingen in het gebouw. Dit ter bescherming tegen diefstal en dieren zoals apen.



Tijdens het inoefenen van de leerstof kwam er een andere leerkracht binnen. Ze kwam juffrouw Charlotte en juffrouw Charlotte (de klasjuffrouw van groep 5 heet ook Charlotte) een cadeautje brengen omdat het vandaag Internationale Vrouwendag was. Dit werd ook aan de kinderen getoond. De juffrouw legde de bedoeling van deze dag uit. De kinderen begrepen het niet zo goed omdat ze het verschil niet goed wisten tussen Moederdag en Internationale Vrouwendag. De juf legde uit dat elke vrouw vandaag telde en niet enkel de moeders. Grappig, er vroeg een meisje of zij ook al een vrouw was. De juf vertelde dat als ze goed hun best deden op school ze later een goede vrouw zullen worden. Wel fijn om zo een lief cadeautje te krijgen!

tekst: Je bent een parel. Fijne Vrouwendag en knuffeldag.

Na een korte info over de Nationale Vrouwendag, was het tijd voor het laatste te behandelen onderdeel van de dag: de schrijfoefening. De leerkracht behandelde eerst de bladligging en legde de functie van de lijntjes nog een keer uit. Dit vond ik goed, dit doen we in België ook. Ze zei dat de letters in een woord altijd een tikspelletje spelen. De letters moeten elkaar proberen te tikken tot het einde van het woord. Leuk! Na de uitleg van de juf aan het bord mochten de leerlingen oefenen in hun schrift. 


De juf liep samen met mij rond in de klas om te kijken welke leerlingen er een juiste schrijfhouding hanteerden. Wanneer er iemand niet goed op de stoel zat, werd dit gezegd en moest de houding aangepast worden. Toen er een meisje te dicht met haar hoofd naar het boek gericht zat zei de juf: “Je moet niet ruiken aan de woorden hoor. Je moet er enkel naar kijken.”



Het meisje zat met haar hoofd te dicht tegen haar blad aan. 


De juffrouw had dit opgemerkt en liet het meisje de juiste schrijfhouding aannemen.






Ik vond het een zeer leerrijke dag!  Ik voelde me goed in de klas en mocht helpen tijdens de inoefening. Ik ben veel te weten gekomen over de leerling waar ik me zorgen over maakte. Zo zie je maar dat kinderen hier vaak lui genoemd worden, maar dat de reden waarom ze iets zwakker zijn niet altijd als lui beschreven moet worden!


xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten