vrijdag 11 maart 2016

Eerste lekke band in Suriname.

Donderdag (10/03/2016)

Vandaag was ik later op stage. Onderweg naar stage had ik een lekke band gekregen. Ik vroeg aan winkels in de buurt of ze mijn band konden oppompen, maar niemand had een fietspomp. Er zat niets anders op dan te voet terug naar huis te wandelen en een taxi te bellen. Ik was al een hele tijd onderweg dus het duurde even voordat ik terug thuis was. Het was 33 graden, volle zon en heel warm. Toen ik terug in het huis aankwam, had ik echt een slag van de warmte van zo lang in de volle zon te wandelen. Ik wilde zeker nog naar stage dus belde meteen een taxi. Deze was er gelukkig na enkele minuten. In de taxi kreeg ik even een klop van de warmte. Hard zweten, ik geraakte niet meer afgekoeld. Gelukkig mocht ik van mevrouw Adel even afkoelen in de airco toen ik aankwam op stage. Na enkele minuten afkoelen en genoeg water te drinken, voelde ik me weer beter. Ik besprak nog even mijn paasproject met de directrice en ging daarna aan de slag.



Ik begeleidde 2 meisjes  Zij hebben morgen een toets over gebaren uitvoeren bij een afbeelding. Ze moeten de gebaren van de woorden kennen en deze woorden ook juist kunnen schrijven. Omdat ze graag op het bord schrijven, mochten ze vandaag van mij oefenen aan het bord.
Ik deed het gebaar voor en zij moesten het woord opschrijven. Wanneer ik het juiste gebaar niet meer wist, tekende ik op een blad papier een tekening van het woord. Dit hielp hen omdat ze ook de tekeningen moesten kennen. Bij het ene meisjes ging het schrijven iets moeilijker. Zij is het meisje dat ik extra begeleid en waar ik ook een handelingsplan voor opstel. Ik ben haar aan het leren schrijven en wil als einddoel dan ook behalen dat ze vlot aangeleerde woorden kan schrijven. Momenteel ben ik met haar nog het alfabet aan het oefenen zodat ze de letters juist leert schrijven. De woorden van de toets foutief leren schrijven, was nog een grote stap te ver. Wanneer je haar vroeg om een woord te schrijven, begon ze zelf letters te verzinnen die ze opschreef.  De andere groepsbegeleidster hielp me bij de begeleiding van haar. Deze groepsbegeleidster is zelf ook slechthorend en kan de gebaren veel beter dan ik. Haar hulp was meer dan welkom en hierdoor kon ik me beter concentreren op het andere meisje.



 Ik oefende samen met het meisje alle woorden op het bord. Wanneer ik hier mee klaar was, nam ik haar oefenschriftje en schreef ik de woorden door elkaar op zodat ik kon zien of ze de woorden ook echt kende en niet enkel ze vanbuiten had geleerd. Ja hoor, ze kende de woorden. Af en toe vergiste ze zich van letter, maar het ging vlot vond ik. Hopelijk behaald ze een mooi cijfer op de repetitie morgen want ze heeft heel goed haar best gedaan tijdens het oefenen.



Nadat we hard geoefend hadden, moest het beloningssysteem natuurlijk nog ingevuld worden. Shi-Fanny en Natalie kregen van mij hun wasknijper en mochten hen op de juiste plaats hangen. Wat vinden ze het altijd fijn als ze het beloningssysteem mogen invullen!


Na het maken van het huiswerk, mochten de kinderen een activiteit kiezen. Ze kozen voor kijken naar de televisie. Misschien een gekke activiteit, maar ze hadden vandaag iets nieuws gekregen zodat ze duidelijker naar de televisie konden kijken en meer zenders konden ontvangen. Het was toch veel te warm buiten en ik wilde hen dit moment niet afnemen. We plaatsten onze gezellig samen voor de televisie en maakten er een ontspannen namiddag van. De kleinste kinderen konden niet echt volgen op de televisie dus speelde ik met hen met de poppen en deed ik spelletjes met hen die ze graag wilde spelen. Na een bewogen begin van de dag was het leuk om even rustig aan te doen.


In slaap gevallen op de schoot van juffrouw Charlotte tijdens het televisie kijken. Schattig hé! :)



 xCharlottex


Geen opmerkingen:

Een reactie posten