Woensdag (09/03/2016)
Vandaag begon ik vroeger aan de stage. Ik had nog wat te
bespreken met de directrice. Ik heb zelfstandig aan paasproject uitgewerkt en
wilde het resultaat graag aan haar
tonen. Ze vond het fijn dat ik dit initiatief genomen had en stuurde me door
naar de groepsbegeleidsters om alles te bespreken. Ook zij waren enthousiast.
Ik kreeg van hen de uitwerkingen die zij al hadden gemaakt voor Pasen zodat ik
daar rekening mee kon houden. Ik sprak af dat ik mijn project uitvoer op 17/03
en zij hun project verder zetten op 21/03. Op deze manier kunnen de kinderen
genieten van een uitgebreid aanbod aan activiteiten.
Ik maak nog een lijst voor de groepsbegeleidster met een
dagplanning en lijst met benodigdheden. Zo is het voor hen ook overzichtelijker
voor hun eigen project. Dit doe ik ook voor mijn eigen project.
Nadat het hele paasproject besproken en goedgekeurd was,
ging ik op zoek naar materialen. De directrice wilde me altijd helpen zei ze. Ik
keek in het voorraadlokaal en nam de spullen die ik kon gebruiken.
Ik deed de deur netjes terug op
slot en ging naar mijn eigen groep toe. De meisjes stonden me al op te wachten.
Ik keek naar de huiswerkschriften en zag dat de 3 kleine meisjes goed moesten
oefenen op het schoon schrift. Ik nam hen bij me en schreef oefeningen in het
schrift. Ik schreef de letters eerst volledig voor hen en daarna in stipjes
zodat ze nog over de stipjes konden schrijven. Aan het einde van het lijntje
moesten ze de letter zelf proberen te schrijven. Dit ging beter dan eerst. De
juffrouw van de klas maakte geen gebruik van de lijnen of voorbeeldletters. Ik
heb aan haar een aangepaste schriften met lijntjes gevraagd en zorgde voor
visuele ondersteuning door voorbeeldletters en stipjes te gebruiken. Nu gaat
het zelf schrijven al een stuk vlotter!
Andere 2 meisjes hebben morgen een repetitie (toets). Ik had hen deze week al geholpen met het inoefenen van de leerstof: groter dan, kleiner dan, grootste, kleinste. Ik legde aan de begeleidster uit hoe ze dit het best nog eens goed kon herhalen met deze 2 kinderen. Ze volgde mijn advies goed op en gebruikte mijn aanpak.
De oudste kinderen liet ik weer zelfstandig werken. Ze moesten de tafels oefenen. Ik zei dat ze juffrouw voor elkaar moesten spelen en elkaar moesten ondervragen. Wanneer ze de oefeningen op het bord hadden gemaakt, moesten ze elkaar controleren en mij ook roepen zodat ik zelf ook kon zien of de oefeningen juist waren. Ik zie dat ze het leuk vinden dat ze zelfstandigheid krijgen van mij. Ik houd ze nog altijd in het oog, maar laat hun samen veel meer dingen inoefenen. Op deze manier kunnen ze elkaar verder helpen bij vragen en problemen en moesten ze niet altijd mij roepen wanneer ze iets niet begrijpen.
Na de huiswerkbegeleiding was het tijd voor de gezamenlijke activiteit. Vandaag is het woensdag dus sport- en speldag. Ik had een bewegingsoefening bedacht. De kinderen moesten menselijke piramides bouwen. Deze oefeningen zorgen niet alleen voor bewegingsvaardigheid, maar ook samenwerkingsvaardigheden komen hier aan bod. De leerlingen moeten goed communiceren met elkaar over de posities die ingenomen moeten worden. Het motorisch leren en sociaal leren wordt hier geïntegreerd. Ik had kijkplaten voor de kinderen gemaakt waarop voorbeelden stonden van posities van menselijke piramides. Omdat ze nog nooit zo een bewegingsoefening hadden gedaan, werkte ik van makkelijke naar iets moeilijke voorbeelden. Het was mooi om te zien hoe de oudere meisjes de jongere meisjes hielpen. Ze namen echt de rol van coach op zich om de jongere meisjes in de juiste positie te krijgen. Ze hielden hen goed vast en zorgde ervoor dat alles veilig verliep. Het samenwerken, wat ik wilde stimuleren, ging veel beter dan verwacht.
Even bespreken en oefenen. Hoe gaan we het doen? Wie gaat welke positie innemen?
Even kijken op de voorbeeldkaarten die juffrouw Charlotte had meegebracht.
Wat kunnen ze goed samenwerken! :)
Even kijken op de voorbeeldkaarten die juffrouw Charlotte had meegebracht.
Wat kunnen ze goed samenwerken! :)
Nadien hield ik een gezamenlijke activiteit met de
tienergroep. Anne en ik zorgde voor leuke spelletjes waarmee we de kinderen
konden plezieren. We speelden waterspelletjes en een typisch Surinaams spel
genaamd ‘Djoel’. Bij dit spel wordt er een rechthoek getekend op de grond. In
de rechthoek worden 3 lijnen getekend. De leerlingen verdelen zich in groepjes
van 4. Ze moeten elk een lijn verdelen. De andere groep moet proberen aan de
overkant van het vak te geraken zonder getikt te worden door de mensen die hun lijnen
verdedigen.
Het was een sportieve dag met oefeningen waarbij ze bezig waren met grove motoriek en samenwerkingsvaardigheden! Als leerkracht moet je tonen dat er achter spelvormen ook doelen schuilen. Dit was vandaag goed gelukt! :)
Aan het einde van de dag nog even knuffelen met de jongste meisjes. Ze doen niets liever dan in mijn armen zitten. Maar dat vind ik stiekem niet zo erg hoor! :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten