vrijdag 4 maart 2016

Leuke spelvormen in de zorgklas :)

Vrijdag (04/03/2016)

Ik begon de dag met een goed gesprek met de RT-leerkracht. Ik deelde mijn ervaringen over de leerlingen en de zaken die me al opgevallen waren. Fijn dat zij mijn werk waardeert en altijd met me in gesprek wil gaan.

Na het gesprek begon ik aan mijn dag. Ik legde alle materialen klaar die ik zelf uitgewerkt had om de kinderen te ondersteunen. Ik vind het mooi om te zien hoeveel respect de kinderen keer op keer tonen voor het werk dat ik voor hen doe.

Ik begeleidde alvast 1 jongen. Na een half uur kwam de juffrouw zeggen dat ik even moest wachten omdat het tijd was voor het ‘leesuurtje’. Er kwamen verschillende vrouwen de school binnen die verhalen zouden gaan voorlezen in de klassen. Een heel mooi initiatief vind ik dat! Ik zat zelf wel ineens een uur zonder werk, maar ik gebruikte deze tijd om eens in de klassen te gaan kijken en te gaan luisteren naar de verhalen.

Na het leesuurtje was het alweer speeltijd. Ik had een hele tijd niets kunnen doen en keek natuurlijk wel uit naar het moment dat ik de leerlingen weer uit de klas kon halen. Ik kon eindelijk doorwerken en dat deed ik ook. Het verliep ook allemaal vlot. Ik haalde steeds een leerling uit de klas en ondersteunde waar nodig. Door in te spelen op mijn vorige observaties had ik voor ieder individueel kind een eigen spelvorm kunnen maken. Ze vonden het fijn om met deze nieuwe materialen aan de slag te gaan.
Het verhaal van de poes :)

Welke klanken en letters horen er bij elkaar?

Daarna kon de tekst gelezen worden en het ging al veel vlotter :)

Zoek de woordjes en lees ze voor.

Welk woordje staat er afgebeeld?

Sommige kinderen schrijven de woorden letterlijk zoals ze het horen. Uit deze oefening werd dat duidelijk. Het woord 'wereld'.

Weer een leerrijke dag voor de kinderen en een leuke dag voor zorgjuffrouw Charlotte :)

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten