vrijdag 11 maart 2016

Oefenen, oefenen, oefenen in de zorgklas :)

Vrijdag (11/03/2016)

Vandaag ging ik weer als zorgleerkracht aan de slag. Ik had een lijst van 10 kinderen. Deze lijst moest ik deze voormiddag afgewerkt hebben. Toen ik op de school aankwam, begon ik dan ook meteen met het werk.

Ik haalde de kinderen één voor één uit de klas. Ik keek telkens in mijn zorgschrift welke onderwerpen ik al behandeld had met de leerling en bouwde hierop verder. Ik had weer enkele spelvormen uitgewerkt voor de kinderen zodat ze de leerinhouden op een creatieve manier konden inoefenen. Ook betrok ik andere vakinhouden bij de inoefening. Bv. met de dobbelsteen gooien en kijken welk getal je gegooid hebt. Je mag daarna het juiste kaartje omdraaien.

De voormiddag is omgevlogen. Omdat ik druk aan het werk was met de individuele begeleiding van de kinderen ging de dag snel voorbij. Ik heb het gevoel dat ik hier echt nuttig werk aan het doen ben. De zorgjuffrouw geloofde eerst niet in de kinderen, maar vandaag heeft ze me zelfs een compliment gegeven. Ze zei zelf dat ze duidelijk vooruitgang ziet en dat de kinderen graag met me komen oefenen en het niet meer zien als een straf omdat ze niet kunnen volgen in de klas. Ze stond er van versteld hoe snel ik een gesloten leerling aan het lezen had gekregen. Ik denk dat de zachtaardige aanpak en het empathisch vermogen hier zeker een rol in spelen. Ik probeer er ook iedere keer weer een leuke, interactieve inoefening van te maken zonder het kind het gevoel te geven dat het niet zo goed kan volgen. Ieder kind is anders en verdient een eerlijke kans. Die kans kan ik hen nu geven en dat geeft heel veel voldoening.

Een kijkje in de klas vandaag:

Alles voorbereiden voor de komst van de kindjes :)

Oefenen met de dobbelsteen en woordkaartjes van de juf. Charlotte.

Welk woord zou er verstopt zitten in het plooikaartje?

Wat schrijft hij al goed! Juf. Charlotte was trots op hem.

Wanneer ik de de dobbelsteen gooi en juist tel, weet ik welke tweeklank er staat op het kaartje.

Welke letters ontbreken er in de woorden onder de prentjes?

Onder de torentjes heeft juf. Charlotte woordjes verstopt.

Oefenen, oefenen, oefenen op lezen. Juf. Charlotte houd alles goed bij in een schrift.

De woordjes die nog een beetje moeilijk waren, werden apart gespeld en gelegd met de letterdoos.

Kan je de woordkaartjes van juf. Charlotte juist lezen? Trek een kaartje en lees het bijpassende woord.

Als laatste nog 2 nieuwe kindjes in de zorgklas die weer uitgebreid getest werden op het uitspreken van korte klanken, tweeklanken, tweelettergrepige woorden en het lezen van een test op niveau.

Ik begeleid de kinderen telkens terug naar de klas. Ze durven er wel eens stiekem van door te gaan dus ik houd ze goed in de gaten. In de gangen kom ik natuurlijk vele andere kinderen tegen. Er kwamen enkele kinderen naar me toe om me om hulp te vragen. Ze zeiden waar ze zwak en waren en wilde met me meekomen naar de zorgklas. Dat vond ik heel erg. Ik kan jammer genoeg niet iedereen begeleiden want er gaat een hele procedure aan vooraf voordat de leerlingen RT-begeleiding mogen krijgen. Ik probeerde hen dit uit te leggen en zei dat ze het altijd aan een andere leerkracht mochten gaan vragen. De kinderen die ik begeleid, spreken vol lof over mijn begeleiding. Wanneer ik ze ga halen in de klassen, vragen andere kinderen ook of ze mee mogen komen. Dit geeft nogmaals aan dat de kinderen zich goed voelen bij mij en daar ben ik best wel trots op.

De kinderen waren aan het begin heel gesloten, durfden niet hardop te lezen, schaamde zich wanneer ze iets niets wisten, maar ik stelde hen keer op keer gerust en maakte hen duidelijk dat ook ik minder goed ben in bepaalde vakken.


Ik denk dat ik hier zeker mijn weg gevonden heb en nog een mooie rol kan spelen in de begeleiding en ondersteuning van deze keren. Ik begin nu echt een band te krijgen met hen en heb het gevoel dat ze me elke keer weer meer vertrouwen. Dat merk ik zelf ook tijdens de begeleiding. De angstige gezichtjes hebben plaats gemaakt voor lachende gezichtjes die graag naar de zorgklas komen.

Met de directrice ben ik volop bezig financiële steun te regelen vanuit Nederland. Hopelijk kan ik hen hierbij helpen! :)

Ik heb nog een spannende avond voor de boeg. Sara en ik mogen straks naar het kinderfeestje van het dochtertje van de eigenaars van ons huis. Zo spannend! Het is hier al allemaal leuk versierd. We gaan een echt typische Surinaams Hindoestaans feest meemaken. :)

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten