vrijdag 4 maart 2016

Leuke, afkoelende sport- en spelnamiddag :)

Woensdag (01-03-2016)

Nog eventjes wachten want ik was te vroeg op stage. Even bekomen in de schaduw van de fietstocht!


Ik ging me eerst melden bij mevrouw Adel. Ze was blij me terug te zien na mijn afwezigheid van maandag. Wegens ziekte was ik jammer genoeg niet naar de stageplaats kunnen gaan. Ik werd begroet en iedereen was blij dat ik er weer was. De kinderen vroegen me meteen hoe ik me voelde en vroegen of alles terug beter was.

In de groep aangekomen, ging ik meteen aan het werk. De oudste kinderen zette ik zelfstandig aan het werk. Ze mochten me helpen bij een nieuwe leerlinge. Ze hielpen haar met de schrijfoefeningen. Ik vond het mooi om te zien hoe ze elkaar verder hielpen. Op deze manier kon ik me bezighouden met 2 leerlingen die morgen een toets hebben. Ze namen hun schoolboeken en lieten me bekijken welke oefeningen ze moesten kennen voor de toets.

Ik liet ze alles eerst eventjes nakijken zodat ik voor hen oefeningen kon opstellen. Ik nam hun schriftjes erbij en bekijk waar ze nog extra op moesten oefenen. Ik krijg er zelf steeds een beter gevoel bij. Ik begin de gebarentaal goed onder de knie te krijgen en kan veel beter met de kinderen communiceren. Dat merk ik ook aan de manier van omgaan met de kinderen. Ze zijn altijd heel blij om me te zien en staan al met hun boekentas klaar als ik binnenkom. In het begin moest ik hen de hele tijd wijzen op het feit dat ze moesten oefenen met me, maar nu gaat dat al vanzelf en maken ze er geen probleem meer van.


Met het ene meisje oefende ik de woorden die ze moest kennen voor de toets de volgende dag. Ik noteerde alles in haar schriftje en zij probeerde me alles in gebaren uit te leggen. Dit ging al heel goed. Daarna draaiden we de oefening om. Ik deed de woorden gebaren en zij moest de woorden opschrijven. Soms deed ik expres een woord fout gebaren. Ze had goed opgelet want ze heeft me elke keer weer verbeterd!


Het andere meisjes oefende dan weer goed op schrijven. Als je in het achterhoofd houdt dat ze aan het begin van mijn komst helemaal niet kon schrijven, vind ik het super knap van haar dat ze nu de letters begint te kennen. Ze schrijft nog niet netjes op de schrijflijnen, maar kan wel de vorm van de letters juist schrijven. Ja, daar ben ik wel trots op!


Na een hele tijd geoefend te hebben, was het tijd voor wat ontspanning. Vandaag is het woensdag, dus sport- en speldag wat ik zelf introduceerde. Ik had leuke, leerrijke en creatieve activiteiten voorbereid. De 2 oudste meisjes zouden met een andere stagiaire slagbal gaan spelen. Hier keken ze al naar uit. Ze mochten van mij nog even op de computer tot dat de stagiaire hun kwam halen
Het was een warme dag. Ik had spelletjes bedacht waarbij de leerlingen wat afkoeling zouden krijgen en niet te actief moesten bezig zijn. We begonnen met een waterballonnenspel. Het spel begon met 4 kinderen, maar omdat ze zo hard aan het lachen waren, kwamen er natuurlijk ook meisjes uit de andere groep kijken. Ze vroegen meteen of ze mee mochten doen. Daar zeg ik geen nee  tegen! Na een tijdje hadden de meisjes een grote kring gemaakt en amuseerden ze zich onder elkaar. Mooi om te zien hoe de meisjes van verschillende leeftijden zo goed met elkaar overweg kunnen.



De 2 oudste meisjes van mijn groep kwamen ineens ook aangelopen. De andere stagiaire was ineens vertrokken zonder iets te zeggen dus ze hadden voor niks gewacht. Heel jammere situatie vind ik dat! Wanneer je beloftes maakt, moet je die ook nakomen. Zeker bij deze kinderen want ze kijken altijd enorm uit naar de activiteiten.

Ze hadden het waterspel gemist, maar ik had natuurlijk nog vele andere dingen voorbereid waar ze wel aan konden deelnemen.
De tienermeisjes wilden nog steeds deelnemen aan de sport- en spelnamiddag van mijn groep. Ik had nog een leuk schaduwspel bedacht. De kinderen mochten zelf silhouetten maken die de oudere meisjes dan voor hun natekenden. Nadien had je een grappig monstertje dat op de grond getekend stond.


Om het creatieve erin te betrekken, liet ik hen voorwerpen zoeken waarvan ze de schaduw over konden tekenen op een wit blad papier. Dit vonden ze leuk om te doen. Ze zochten naar plantjes, potjes… waarvan ze leuke schaduwbeelden tekenden.




Het was een leuke, creatieve en speelse namiddag waarin iedereen betrokken was. Dit gaf me een voldaan gevoel!

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten