Ik stond vandaag vroeg op. Ik maakte nog enkele opdrachten voor school en bereidde de laatste opdracht voor mijn workshop voor. Ik haalde een groot stuk karton bij het bedrijf waar we wonen en begon alles ik gelijke stukken te snijden. Ik besloot zelf een voorbeeld te maken voor de leerlingen omdat ik het anders nogal moeilijk vond om alles achteraf te gaan uitleggen in gebarentaal.
Na wat knip- en plakwerk was mijn voorbeeld af. Een doolhofspel waar de kinderen zich fijn mee bezig kunnen houden :)
Ik was vandaag een half uurtje te vroeg op stage omdat ik de
regen voor wilde zijn tijdens mijn fietstocht. Ik maakte van de gelegenheid
gebruik om even te snuffelen in de boeken die in het lokaaltje staan. Ik heb
een leuk knutselboek gevonden dat ik zeker nog kan gebruiken tijdens mijn
stage. Ik heb foto’s genomen van enkele leuke ideetjes.
Wanneer het tijd was om naar de groep te gaan, legde ik
alles netjes terug op zijn plaats. Ik nam mijn materialen mee want ik had weer
een heleboel bij me waar de leerlingen mee aan de slag konden.
Ik begon natuurlijk eerst met de huiswerkbegeleiding.
N. en S. oefenden verder voor hun repetitie. Ik nam N. bij me
omdat ze zich niet goed aan het concentreren was en telkens gebaarde dat ze moe was.
Ik motiveerde haar en bedacht leukere oefeningen zodat ze aan de slag zou gaan.
Gelukkig was ze weer een beetje opgewekt en konden we aan de begeleiding
beginnen.
Eerst moest ze oefenen op het
groeperen. Ik tekende figuren voor haar in haar oefenschrift. Deze figuren
moest ze dan groeperen per 2. Dit ging goed! Ze begreep het meteen. Nadien
kreeg ze dan een andere oefening waarbij ze willekeurig mocht groeperen. Dit
was een moeilijke omschakeling voor haar omdat ze dacht dat ze nu alles altijd
per 2 zou moeten gaan groeperen. Ik vond de vraagstelling in het werkboek ook
niet duidelijk en was zelf in de war door de oefeningen die kris kras door
elkaar in het boek stonden.
Hierna oefende ze op het herkennen van groepjes. Ik tekende wolkjes met figuurtjes in. Ze moest de figuren in de wolkjes tellen en daarna verbinden met het juiste getal. Het tellen verloopt goed, maar het verbinden met een getal was toch nog heel moeilijk. Ik heb de indruk dat ze een gegeven cijfer niet kan herkennen en gewoon op haar vingers kan tellen omdat ze dat van buiten heeft geleerd. Na lang herhalen en tellen, had ze alle getallen verbonden, maar het ging niet zo vlot als het zou moeten gaan.
Na het maken van het huiswerk, was het tijd voor de laatste
opdracht van de workshop rond samenwerking en het bouwen van constructies. Ik liet hen eerst even wat spelen in de speelhoek zodat ik zelf alles wat kon voorbereiden. De vlindertjes die ze gisteren hadden geknutseld met wc-rolletjes verzamelde ik zodat ik er een mooie slinger van kon maken. Ik maakte gaatjes en trok een touwtje door de vlinders met een leuke slinger als resultaat.
Tijd voor het laatste onderdeel van de workshop! Ik
had alvast een voorbeeld voor de kinderen gemaakt omdat het anders te complex
zou zijn om het allemaal in gebaren uit te moeten leggen.
Ik legde de tafel vol met materialen.
De stukken karton die ik alvast voor hen gesneden had, plakband, lijm, een
aantal scharen, dopjes… Ze keken naar het stappenplan op de Ipad en gingen elk
kun eigen weg. De opdracht was, om een
eigen spel te maken. Een doolhofspel eigenlijk. Door het stappenplan te volgen,
zou de afstand tussen de rietjes groot genoeg zijn om een dopje door te laten
glijden. Al snel merkte ik dat de oudste meisjes zich ontfermden over de
jongste meisjes. Ze liepen elkaar met knippen en plakken en kwamen zo samen tot
een mooie uitwerking van de opdracht.
Eventjes testen of het doolhof wel goed in elkaar zit :)
Een mooi resultaat :)
Ik blik terug op een zeer geslaagde workshop. Toen ik dit in België aan het voorbereiden was, had ik natuurlijk geen idee hoe het zou verlopen wanneer ik het zou uitwerken met doven- en slechthorende kinderen. Ik had nooit durven dromen dat het zo goed zou gaan. Ik zorgde voor duidelijke stappenplannen, gebruikte zoveel mogelijke gebarentaal, maakte filmpjes met mijn Ipad zodat ze de handelingen visueel konden zien... Na deze maanden schakel ik echt automatisch om wanneer ik bij de doven kinderen kom. Ik pas mijn aanpak meteen aan en denk onbewust de hele tijd na over hulpmiddelen zodat ik zo goed mogelijk kan communiceren met hen. Ze hebben het schitteren gedaan en ik ben trots op ze! :)
Morgen weer een nieuwe dag in de zorgklas. Ik ga de kinderen nog eens testen op hun leesvermogen en vooral het leesbegrip. Ze krijgen een aangepaste tekst van me, maar na het lezen ga ik met leesvragen ook testen of ze begrepen hebben wat ze moesten lezen. Omdat er veel kinderen zich nog vergissen van woorden of zin bij het lezen, heb ik leeskaarten voor hen gemaakt. Deze zal ik morgen ook met hen in gebruik nemen.
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten