zondag 24 april 2016

Slik, snuf, hoest, een beetje ziek :(

Woensdag (20/04/2016)

Ik merkte gisteren al dat ik, bij het uitleggen in de zorgklas, last had van mijn keel. Toen ik deze morgen opstond, had ik verschrikkelijke keelpijn. Mijn keel deed pijn, wanneer ik moest slikken, deden mijn oren pijn, mijn neus drupte... Ik voelde me helemaal niet lekker.

Omdat ik vandaag vergadering had op de Kennedy Stichting besloot ik om even een pijnstiller in te nemen, de taxi te bellen en toch maar naar de vergadering te gaan. Eenmaal in de taxi voelde ik me alleen maar misselijker worden. Ik denk dat de warmte er echt even te veel aan werd. Wanneer ik aankwam op de stageplaats kwam ik onmiddellijk de directrice tegen. Ze zag me en zei me dat ik er niet zo goed uitzag en dat ik beter naar huis kon gaan. Ze had de vergadering afgezegd en zou bekijken wanneer ze deze door liet gaan. Ze was zo bezorgd dat ze me aanbood om me naar huis te brengen. Zo lief van haar! Ik stapte bij haar in de auto en ze reed rustig naar mijn verblijfplaats toe.

Onderweg spraken we natuurlijk over mijn stage. Ze zei me dat ze me tijdens de vergadering een compliment wilde geven. De klasjuffrouw was naar mijn groep gekomen om te spreken met de groepsbegeleidsters. Dit doen ze regelmatig om met elkaar in overleg te gaan over de onderwerpen die ingeoefend moeten worden. Ze had ook gezegd dat ze een enorm verschil merkte in de resultaten van de meisjes. Vandaag hadden er 2 meisjes van de groep een 6/10 en 10/10 gehaald. Wel iets waar ik zeer trots op ben. Je moet weten dat deze 2 meisjes nooit boven de 3 of 4 op 10 behaalde voordat ik met hen begon te oefenen. Ze waren niet gemotiveerd, hadden nooit zin om te oefenen en behaalde geen goede resultaten. Ik pak het op een andere manier aan. Beloon hen wanneer ze goed meewerken. Ik ben altijd geïnteresseerd in hun schoolwerk en teken smileys in hun schriftjes wanneer ze goede punten behalen. De kinderen merken ook dat ik opensta voor hulp en dat ik het helemaal niet erg vind wanneer ze eens een keertje wat mindere punten hebben. Dan oefenen we het gewoon opnieuw en opnieuw tot dat we samen een manier gevonden hebben die werkt :)

Toen de directrice me afgezet had, ben ik meteen op de zetel gaan liggen. Het zweet brak me uit en ik had vooral pijn in mijn oren en keel. Ik dacht dat het wel zou overgaan na een dagje rusten...

Donderdag (21/04/2016)
Dat het wel zou overgaan was een slecht gedacht. Donderdag morgen voelde ik me nog steeds helemaal niet lekker. Ik had 's nacht ook buikgriep erbij gekregen en had totaal geen energie. Veel anders dan op de zetel liggen kon ik niet. Omdat mijn opa jarig was, nam ik toch mijn laptop om even met hem te skypen. Altijd fijn om die gelukkige gezichten aan de andere kant van het scherm te zien.

Omdat ik niet zomaar niets kan doen, besloot ik om me nog wat bezig te houden met de gebarentaal. Ik had van de directrice een CD gekregen waar ik nog beter mee kon oefenen.


De CD die ik gekregen heb van de directrice.

De CD bevat verschillende categorieën. Per categorie worden er afzonderlijke woorden uitgelegd door een mevrouw. Zij zegt het woord en beeld het ook meteen uit. Handig om te oefenen!

Uitbeelden van de woorden.

Omdat ik het even moe was om de hele dag plat te blijven liggen, besloten Sara en ik om het ingezamelde geld (geld dat we verkregen hebben door onze wafelverkoop) af te gaan halen. De koers staat namelijk heel gunstig momenteel dus daar moesten we zeker van profiteren. Ik regelde het met mijn bank ik België en kon het geld gaan afhalen.

We namen de taxi naar de cambio en haalden het geld af. Alles netjes in een enveloppe zodat het zeker niet verloren kon gaan! Onderweg naar huis stopten we nog even bij een winkel waar ze ventilators verkopen. Sara doet stage op de Louis Braille school. Een school voor blinde- en slechtziende kinderen. Ze zijn de school aan het verbouwen en tijdens de verbouwingswerken zijn de ventilators gestolen in de klassen. Sara besloot om met een deel van het ingezamelde geld de school terug te voorzien van degelijke ventilatoren. Een mooi initiatief! :)


Eenmaal terug thuis, verdeelden we het geld onder de drie scholen waar we met onze groep stage lopen. Op deze manier is het het eerlijkst. Ieder school gelijk voor de wet. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar de spullen die nog onderweg zijn vanuit België. Tussen 9 en 13 mei zal de container aankomen. Het geld werd verdeeld en veilig opgeborgen. We zijn nu met onze groep volop bezig met het ondervragen van de directies van de verschillende stagescholen zodat we een concreet beeld krijgen van de noden. Zo kunnen we op een nuttige manier het geld besteden.

Stagescholen:
-Kennedy Stichting: school en internaat voor dove- en slechthorende kinderen. Hier geef ik huiswerkbegeleiding en organiseer ik vrijetijdsbesteding voor de kinderen van 4 tot 14 jaar.
-Louis Braille school: school voor blinde- en slechtziende kinderen.
-Doth-school: school in een armere buurt van Paramaribo waar ikzelf aan de slag ben als zorgleerkracht.


Vrijdag (22/04/2016)
Als ik dacht dat het ziek zijn snel over zou gaan, had ik het toch goed mis. Ik had nog steeds last van buikgriep en had barstende hoofdpijn door een verstopte neus. Gelukkig beschik ik nu wel over de juiste medicijnen.

In de namiddag zou het jongetje komen waar we enkele dagen op mogen babysitten. Ik voelde me wel sterk genoeg om hem te ontvangen. Ik had een leuke namiddag met hem. We speelden domino en vouwden allerlei leuke dingen met papier.


's Avonds terug wat rusten en braaf mijn medicijnen blijven nemen :)

Zaterdag (23/04/2016)
Het is weer weekend. Uitslapen hoort daar ook altijd blij. Toen ik wakker werd, skypte ik met mijn ouders. Mijn opa was ziek geworden en lag in het ziekenhuis. Gelukkig niets om ons grote zorgen over te maken, maar het is toch fijn om dan even te kunnen spreken met je familie.

Omdat ik al praktisch de hele week binnen had gezeten, vond ik het tijd om even weg te gaan. Niets te actief, maar gewoon even naar een andere omgeving. Ik voelde me nog niet fit genoeg om in de hitte te gaan fietsen dus we belden een taxi. We reden naar 't Vat. Altijd een gezellige plaats om iets te gaan drinken en/of eten.

Het advies was rusten, het rustig aan doen, me niet te veel opjagen... Ja, dan hoort een cocktail en een lekkere hamburger met gegrilde ananas en kip daar ook bij hé :)



Ik voel me al veel beter. De medicijnen doen goed hun werk en de paar dagen rust hebben me deugd gedaan :) Ik ga er altijd voor de volle 200% voor, maar vergeet wel eens aan mezelf te denken. De laatste weken ben ik zo gefocust op mijn stage. Ik wil het goed doen, wil de kinderen helpen, ben constant bezig met nieuwe dingen uit te werken, spelletjes te maken... Maar rusten is ook een belangrijke factor waar ikzelf het nogal moeilijk mee heb. De hoge temperaturen vragen er hier ook om om op tijd te rusten en dat moet ik meer respecteren. Ik heb een goede waarschuwing gehad :)

Nadat we een gezellige namiddag op het terras van 't Vat hadden doorgebracht, bracht de taxi ons weer naar huis. Bij ons in de buurt ligt er een grote BBQ uitbater. De zaak heet HES-D's BBQ. We douchten ons en maakten ons klaar om te gaan eten bij de grote BBQ zaak. Al van ver rook je de heerlijke geur van BBQ vlees!

We bestelden onze porties en wachtten rustig tot ons eten klaar was. Niet gelogen, dit was het beste vlees dat ik ooit gegeten had!

Een groot aantal BBQ's stond klaar om al dat vlees te bakken.

Ik bestelde een 'kleine' portie. Deze portie bestond uit 'patat' met een salade en BBQ vlees. Ik heb nog niet de helft van het bakje op gekregen. Gelukkig is het hier de gewoonte om je eten gewoon mee naar huis te nemen als je het niet op krijgt. Dan kan ik er morgen nog een keer lekker van smullen :)


Nog even een onaangename verrassing bij het thuiskomen. Meneer de muis had een bezoekje gebracht bij ons in de keuken. Gelukkig stond Sara paraat om hem naar buiten te leiden.


's Avonds keken we nog naar een film. Als een echte huisvrouw plooide ik de was tijdens het film kijken. Multitasken tot en met hier :)




Zondag (24/04/2016)
Vandaag waren we uitgenodigd op een feest voor de baby van onze huisbazen. We stonden vroeg op om ons klaar te maken voor dit grote feest. Ik deed mijn lange jurk aan en maakte me mooi op zodat ik er op mijn best zou uitzien :)



Even wat uitleg over dit feest:
In het Hindoeïsme vinden religieuze rituelen plaats om belangrijke momenten in het leven van een mens te benadrukken. Zo’n ritueel noemt men een sanskaar. Sanskaars zijn zuiverings- en spiritualiseringsrituelen. Er zijn zestien sanskaars, waarvan er maar liefst elf plaatsvinden rondom de geboorte van een kind. Een van de bekendste sanskaar die plaatsvindt bij een baby is de Moeran Sanskaar of Muran Sanskaar: het kaalscheren van het hoofd van de baby.

De Muran of Moeran Sanskaar is de achtste sanskaar. Hier wordt voor de eerste keer het hoofd van de baby kaalgeschoren. Het vindt vaak plaats in de derde, vijfde of zevende maand of in het derde levensjaar.

Er worden tal van redenen voor deze ceremonie genoemd. Zo wordt gezegd dat met het wegscheren van het ‘baarmoederhaar’ ruimte gemaakt wordt voor een gezondere haargroei. Een andere reden is dat het haar energie wegneemt dat andere vitale organen kunnen gebruiken en het om die reden moet het worden weggeschoren. Anderen beschouwen het haar dat in de baarmoeder is gaan groeien als onrein.

Symbolisch ligt de reden vervat in de Karma leer. Met het kaalscheren begint men met de lichamelijke reinheid gevolgd door geestelijke reinheid, te weten de zorg om de menselijke geest zuiver en rein te houden. Het haar dat in de baarmoeder is gegroeid, wordt geassocieerd met het verleden, met de vorige levens. En met de vorige levens ook de negatieve aspecten die deze levens met zich mee hebben gebracht. De Karma van de mens leidt, volgens het Hindoeïsme, tot positiviteit of negativiteit, al naar gelang hoe men leeft. Als naar de Karma leer, de ziel die heeft plaatsgenomen in het lichaam negatieve daden heeft verricht, krijgt het kind er in dit leven ook mee te maken. De sanskaar rituelen vinden plaats om de mens hiertegen te beschermen. Vandaar ook dat er bij deze ceremonieën mantra’s, liederen en gebeden worden gezongen en opgedragen. Op het kaalgeschoren hoofd wordt vaak een Aum-teken aangebracht (de naam van God).
Op het moment dat het wordt kaalgeschoren, kan het kind zich richten op de toekomst. Met de Moeran begint het kind met de ontwikkeling van diens eigen karma.


Het was een groot feest vol met rituelen en natuurlijk veel eten :)

Enkele foto's van het feest:

Met luid tromgeroffel en gezang kwamen de vrouwen aan op het feest.

We kregen meteen een typisch Hindoestaans pakketje. Deze maaltijd wordt geserveerd bij kerkelijke diensten. Het bestond uit stukje fruit, koekjes, rijstpap en deegwaren.

De vrouwen verzamelden zich binnen rond de tafel en de namen zaten samen buiten op het terras.

Het ritueel begon. De moeder hield de baby vast terwijl zijn haren kaal werden geschoren.

De tantes kregen daarna cadeaus van de ouders en mochten samen op de foto met de 'gereinigde' baby.

Daarna volgde er een soort spel. De 2 oudere dames die voor sfeer en muziek zorgden, namen de baby vast. Ze hadden hem gekidnapt. De tantes moesten voor hen dansen en geld geven voor de baby zodat ze hem terug zouden geven.

Hierna kregen we nog veel lekkers te eten. De maaltijden waren allemaal vegetarisch. De reden hiervan was dat ze nu allemaal zo dicht mogelijk bij de natuur moesten komen door groenten te eten. Het rein maken van het kind ging door het hele gezin. Ieder moest die dag rein leven. Geen vis, vlees of eieren. Niets dat afkomstig is van dieren. Enkel groenten werden er geserveerd.

Toen we naar huis gingen, kregen we nog een cadeautje mee. In de zakjes zitten allerlei zoetigheden :)

De rest van de namiddag werkte ik nog voor school. Ik werkte weer nieuwe spelvormen uit voor zowel de huiswerkbegeleiding op de Kennedy Stichting als de leestraining en zorgbegeleiding op de Doth-school.

Ganzenbordspel voor het inoefenen van het handenalfabet.

Telhuisje voor het inoefenen van het koppelen van een hoeveelheid aan een cijferwaarde.

Tijdens de zorgbegeleiding van komende dinsdag ga ik de positiebepaling (voor, achter, op, onder...) en rangtelwoorden (eerste, voorste, middelste...) herhalen met de kinderen. Ik gebruikte hiervoor een lesvoorbereiding die ik al had uitgewerkt in het eerste leerjaar en waarvan ik wist dat ik de didactiek toen goed uitgezocht had.



Ik werkte verschillende spelvormen uit om deze lesinhouden te gaan herhalen.


Hoe alles in zijn werk zal gaan, zal je dinsdag lezen op mijn blog :)

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten