woensdag 13 april 2016

Vervolg workshop :)

Woensdag (13/04/2016)

Vandaag nam ik de taxi naar stage. Het regende al vanaf de ochtend en het zag er niet echt uit dat het nog zou stoppen met regenen. Ik had een hele zal val wc-rollen bij me want ik had een leuke knutselactiviteit verzonnen. Normaal zouden de kinderen vandaag "sport en spel" hebben, maar omdat we toch niet naar buiten zouden kunnen met zo een slecht weer had ik een andere activiteit voorbereid.

Ik begon de stagedag met het zoeken van de materialen die ik nodig zou hebben voor mijn knutselactiviteit en de opdrachten van de workshop. Nadat ik alles gevonden had, ging ik naar de groep.

Ik begeleidde N. en C. met het huiswerk.
N. moest oefenen: “Vul aan tot 4/5”. In het begin wist ze totaal niet wat de bedoeling was. Ik maakte voor haar oefeningen in haar oefenschrift, nam het telraam erbij en gebaarde hoe ze de oefeningen moest uitvoeren. We telden telkens samen de getekende figuren en kijken op het telraam hoeveel we nog moesten aanvullen tot we 4 of 5 bekomen waren. Ze werkte goed mee en had het na een tijdje onder de knie. Ze heeft 19/04 repetitie van dit onderdeel. We hebben dus nog de tijd om dit enkele keren te herhalen en dan komt dat zeker in orde!


C. moest dan weer wiskundige tekeningen maken. Er waren een aantal stipjes getekend en zij moest een rekensom neerschrijven die bij de getekende stipjes paste. Ze ha het er wat moeilijk mee en kwam mijn hulp vragen. Ik ging gewoon naast haar zitten en zonder dat ik iets zei, ging het al beter. Ik denk dat ze even bevestiging nodig had zodat ze zelf kan zien of ze het goed deed. Ik moedigde haar aan en gebaarde telkens dat ze goed bezig was. Wanneer ze een oefeningen niet wist, keek ze ook op het telraam zodat ze visueel kon zien hoeveel stipjes er getekend stonden in haar boek.



Na het maken van het huiswerk liet ik de kinderen eerst een beetje ontspannen. Ik had een hele zak vol wc-rolletjes voor hen meegenomen waar ze diertjes van mochten knutselen. Omdat ik in mijn opleiding ook heb geleerd dat je bij de muzische vakken niet altijd met dezelfde materialen moet werken, zorgde ik voor tekenwasco. Ik had de kinderen hier nog nooit mee zien werken en wilde het voor hen ook wat uitdagender maken. Ze kregen eerst de kans om de tekenwasco uit te proberen op een stukje papier. Op deze manier kregen ze een beetje voeling met het materiaal.





Nadat de diertjes klaar waren, ging ik verder met mijn workshop. Ik nam eerst S. apart bij me. Ik wilde even individueel met haar beginnen aan de workshop. Ze is zelfzeker, maar wanneer ze in groep moet functioneren merk ik dat ze steeds meer naar de achtergrond trekt. Om haar zelfbeeld een beetje op te krikken, liet ik haar alvast beginnen met een opdracht. Je zag dat ze genoot van de aandacht en ze ging helemaal op in het maken van de opdracht. Deze opdracht bestond uit het ontwerpen van een huis met enkel papier, een schaar, een lat en lijm.

Ik ging alvast aan de slag met de voorbereidingen voor de workshop :)



Toen het eerste deel van de opdracht klaar was, riep ik de anderen erbij. Ik liet hen zien wat S. al had gemaakt en zij mochten hier dan samen op verder werken. Ze lazen de stappenplannen, keken naar de afbeeldingen die ik voor hen voorzien had en begonnen samen aan de opbouw van de constructie. Na een tijdje kwamen ze weer tot een mooi resultaat!



En trots dat ze waren! :)

Morgen nog een deeltje en dan zitten de opdrachten van de workshop erop :)
Tot nu toe hebben ze het er al op alle vlakken heel goed gedaan!
Ik ben trots op ze!

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten