Vandaag spraken Anne en ik eerder af op de
Kennedy-Stichting. We wilden met de directrice een keer overleggen over de
donaties die we vanuit België geregeld hebben. In de voormiddag maakte ik al een materialenlijst en kostenverdeling zodat we een duidelijk zicht gaan krijgen over hoe we ons ingezamelde geld kunnen gaan spenderen. We hadden een goed gesprek met de directrice. Woensdag zal ze ons vertellen wat de noden zijn en waar we haar bij
kunnen steunen.
Na het gesprek begaf ik me naar
de groep. Ik begeleide N. intensief omdat ze morgen een grote repetitie
van rekenen heeft. We oefenden vorige week al alles een keertje, maar vandaag wilde
ik nog eens alles herhalen zodat ik nog kon zien waar we een extra oefening op
moesten maken. Ze deed het gelukkig goed. Ik nam haar oefenschriftje erbij en
schreef er nog enkele moeilijkere oefeningen in. Ik zij dat ze rustig moest
werken en goed moest tellen en dat ik wist dat ze het kon. Ze deed goed haar best. Zolang ze genoeg tijd
heeft om alles goed na te tellen, geraakt ze al een hele stap verder. De toets
zal vooral gaan over het groeperen en de cijferherkenning. De juffrouw had voor
me opgeschreven wat ik nog goed moest oefenen met haar. Ik ben blij dat ze nu
wel slaagt in deze oefeningen.
Oefeningen voorbereiden voor de kinderen.
Goed oefenen voor de repetitie (toets) morgen!
Eerst alles tellen en daarna pas opschrijven.
Ik hield goed in het oog of ze de juiste oplossingsmethode gebruikte.
We oefenden een hele tijd. De ene na de andere oefening. Ik hield haar goed in het oog en keek of ze de juiste oplossingsmethodes gebruikte. Omdat ze zo goed had gewerkt, mocht ze op het groene mannetje staan van het beloningssysteem!
Nadat iedereen de spullen weer in de boekentas had gestopt, begonnen we met mijn volgende activiteit. Ik had een woordspel gemaakt. De bedoeling van dit spel was, dat de oudste meisjes een woord of zin gebaren en dat de jongste meisjes het woord moesten vormen met de gegeven letters. Ik maakte de letters vast aan touwtjes zodat de jongste meisjes de letters op zich konden dragen als een ketting. Op deze manier hadden ze een letters op de buik en een letter op de rug. De 2 middelste meisjes kregen de taak om de kinderen in de juiste volgorde te zetten. Ze vonden het een heel leuk spel en ieder had haar eigen taak. Een leerrijk spel waarbij ze ook nog eens de gebaren oefenen en nadenken over de volgorde van de letters.
Onze gebarentolken van dienst :)
Goed kijken! Staan alle letters in de juiste volgorde?
Het woordenspel had indruk
gemaakt. Ik had nog een knutselactiviteit uitgewerkt want maandag is knutseldag
in de klas van juffrouw Charlotte. Omdat er veel verhaaltjes in de klas over
poes Lien gaan, besloot ik om de kinderen een creatieve poes te laten maken.
Bij deze activiteit werken ze met aparte materialen en oefenen ze de fijne
motoriek door het stempelen met wattenstaafjes.
Daarna een kleur kiezen om de contouren mee te bestempelen.
Als laatste alles versieren in vrolijke kleuren.
Prachtige resultaten als je het mij vraagt :)
Morgen zal ik als zorgjuffrouw weer nieuwe spelvormen uitwerken met de leerlingen.
Ik ben benieuwd wat ze weer van de nieuwe spelletjes zullen vinden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten