Zondag (17/04/2016)
De dag begon rustig. Een beetje het huishouden doen, skypen met familieleden...
Nadat het al de gehele voormiddag geregend had, besloot ik om al te beginnen met mijn schoolwerk. Ik had nog heel veel in gedachten dat ik kon gaan uitvoeren in de zorgklas.
Ik begon met het maken van affiches. Deze affiches zullen dienen als visuele ondersteuning voor de kinderen. Ik ga affiches maken over de korte klanken, lange klanken, korte klinkers en medeklinkers.
Waarom maak ik deze affiches?
Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat het vakgebied spelling een grote factor gaat spelen in de ontwikkeling van de schoolse vaardigheden van een kind. In de spelling heb je een aantal hoofdregels. Een van deze hoofdregels heet 'het syllabisch principe'. Een moeilijk woord dat terugslaat op de verenkeling- (aap-apen) en verdubbelingsregels (bot-botten). Ik merkte dat de kinderen nog vaak vastzitten op dit gebied. Deze hoofdregel is niet goed genoeg beheerst en daarom kan het lezen ook niet zijn normale gang gaan. Je moet de spellingsregels natuurlijk wel beheersen om nadien tot een goed leesbegrip te kunnen komen. Daarom dat ik afgelopen vrijdag de leerlingen een keertje wilde testen op het leesbegrip (= heb je begrepen wat je gelezen hebt?). Het viel op dat de leerlingen een groot aantal woorden kan lezen, maar nadien wel niet goed kunnen vertellen waar de tekst over ging.
Om de hoofdregels van de spelling te ondersteunen en te kunnen oefenen, zijn er een aantal spellingstrategieën uitgevonden. Ik zal hieronder in het kort uitleggen welke spellingstrategieën er bestaan en hoe ik deze als ondersteuning ga gebruiken in de zorgklas.
-Spellingstrategie 1: fonologische strategie
Bij deze strategie ga je uit van klanken of klankgroepen.
bv. hakken en plakken van woorden (kop-buik-staart)
Dit is de eerste strategie die kinderen aanleren op school.
Wanneer de kinderen een woord niet kunnen lezen, gaan ze automatisch over op deze spellingstrategie. Ze gaan het woord in stukjes verdelen die ze wel kunnen lezen. Hierin schuilt het gevaar dat ze al schokkend en aarzelend gaan lezen. Mijn mentor van het eerste studiejaar gaf me de tip om de kinderen met dit probleem zingend te laten lezen. Op deze manier verdelen ze het woord niet in aparte stukjes, maar plakken ze de letters onbewust meteen al aan elkaar.
bv. niet: t-a-k
wel: ttttttttttttttaaaaaaaaaakkkkkkk
Het kind zingt bij wijzen van spreken het woord. Door de woorden op deze manier vaak te herhalen, zal het kind leren het woord na een tijdje in 1 stuk te lezen. Ik laat de kinderen in de zorgklas dus niet meer hakken en plakken, maar hanteer de tip van het zingend lezen.
-Spellingstrategie 2: geheugenstrategie/woordbeeldstrategie
Je leert kinderen woorden door middel van inprenting. Dit geldt vooral voor woorden met klanken die je op verschillende manieren kan schrijven en waarvan je gewoon moet onthouden hoe je ze schrijft (= weetwoorden).
Je merkt bij het lezen van mijn blog dat het heel vaak gaat in de zorgklas over het aanleren van tweeklanken. De tweeklanken worden dan ook vaak gebruikt in weetwoorden (ou/ao, ei/ij).
Zo heb je in België bijvoorbeeld het ei-verhaal. Omdat de scholen hier niet over didactische affiches beschikken, heb ik zelf gezorgd voor ondersteunend en visueel materiaal met betrekking tot de tweeklanken. Je zag vrijdag op mijn blog al dat ik, samen met een leerling, een affichebord had gemaakt waarbij hij zelf papieren maakte met de tweeklanken op en bijhorende woorden.
Voorbeeld van een ei-verhaal dat gebruikt wordt in de klassen in België.
Het bord met affiches dat deze leerling zelf had gemaakt.
-Spellingstrategie 3: regelstrategie
Je leert hierbij de kinderen een aantal regels aan die gelden voor een hele reeks woorden.
Je maakt hier ook gebruik van geheugensteuntjes, ezelsbruggetjes, hulpzinnetjes...
Voor deze laatste strategie heb ik dus een aantal affiches uitgewerkt die dienen als hulpzinnetjes en geheugensteun.
hulpzinnetjes + geheugensteuntjes
Ik zorg voor leuke tekeningen bij de letters :)
Om de spelling in te oefenen, maak ik telkens gebruik van leuke, leerrijke en motiverende spelvormen. De kinderen enkel laten oefenen op werkblaadjes is voor mij 'not done'! Er wordt in mijn opleiding sterk gehamerd op het motiveren van de leerlingen tijdens het inoefenen. De kinderen enkel en alleen maar werkblaadjes voorschotelen is een makkelijke oplossing die tevens niet voor veel uitdaging en motivatie zorgt. Daarom zorgt juffrouw Charlotte elke week opnieuw voor nieuwe spelvormen waar de kinderen weer mee aan de slag kunnen. Omdat elk kind een eigen moeilijkheid heeft, kan ik nu meteen inspelen op het niveau waarop de kinderen zitten. Een goed voorbeeld van niveaudifferentiatie. Elk kind krijgt een aangepaste spelvorm. Ok, het is veel werk omdat je hier alles zelf moet maken, geen printer hebt... Maar het werk is het meer dan waard wanneer de kinderen vol enthousiasme naar de zorgklas komen omdat ze weten dat ik weer iets nieuws voor hen uitgewerkt heb :)
I.p.v. het gebruiken van de letterdoos, kunnen ze nu woordjes maken met deze dopjes :)
Voor de Kennedy-Stichting werkte ik een woordenspel uit. Hoe dit spel in zijn werk gaat, lees je morgen op mijn blog :)
De andere spelvormen die ik heb uitgewerkt zal ik dinsdag weer meenemen naar de zorgklas. De foto's zullen dan op mijn blog verschijnen :) Ik moet nog wat aanpassingen maken en dingen uitknippen dus het is leuker voor jullie om het eindresultaat te kunnen zien.
Zo, hèhè, naast het creatieve werk was het zaterdag ook tijd voor wat ontspanning. Na de hevige regenbuien namen we de fiets naar de stad. We hadden gehoord dat de koers van de SRD fel was gestegen en besloten langs de cambio (een soort kantoortje langs de kant van de weg waar je geld kan afhalen) te fietsen. We reden met onze fietsen door de drive-in en vroegen eerst even na hoe hoog de koers stond. De mevrouw vertelde ons dat de koers maar liefst op 8 stond! Toen we aankwamen stond de koers maar net op 5 en nu staat hij dus op 8. Alles wat we hier kopen moet je dus door 8 delen om de prijs te weten in euro. Het prijsverschil met België was hier al enorm, maar nu is het echt wel heel groot! Voor ons is dat zeer voordelig, maar voor de Surinaamse bevolking is dit natuurlijk aan slag in het gezicht. Voor hun zullen na een tijdje de prijzen gaan stijgen omdat ze anders niet meer veel overhouden. Deze week hebben we ook regelmatig horen vallen dat er mensen aan het staken zijn. Ja je hoort het goed, niet alleen in België staken ze. Het enige verschil is, dat hier de onschuldige mensen er niet onder lijden. Het busverkeer is even ontregeld, maar straten afzetten of met dingen gooien is hier niet van toepassing. Zo zie je maar dat je je mening ook op een verantwoorde manier kan overbrengen in plaats van altijd meteen tot de harde kern over te gaan.
Na het 'pinnen', want geld afhalen verstaan ze hier niet, fietsten we door naar 't Vat. We besloten even op het terras te gaan zitten omdat we de laatste dagen al niet veel buiten waren gekomen door de hevige regenen. We dronken er een lekkere 'passion fruit cream smoothie'. Lekker hoor! :)
Zo, zoals je kon lezen was het een weekend voor met creatieve uitwerkingen en even een moment van ontspanning. Het regenachtige weer is dan weer goed om schoolwerk te doen omdat we anders toch nog al eens tot de verleiding komen om aan het zwembad te gaan liggen of een terrasje te gaan doen :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten