dinsdag 12 april 2016

Opvrolijken van de zorgklas :)

Dinsdag (12/04/2016)

Ik begon de dag met het ophangen van de affiches die ik zelf gemaakt had tijdens de paasvakantie. Op deze manier werden de kale muren opgevuld, maar zou er vanaf nu vooral sprake zijn van visuele ondersteuning voor de leerlingen. Na wat gemeet en geplak hingen alle affiches op. Laat de leerlingen maar komen!




Vandaag liet ik de leerlingen de spelvormen uittesten die ik voor hen had ontwikkeld. Ze leerden de tweeklanken gebruiken op een andere manier.

Een klein overzichtje van de spelvormen waar de leerlingen mee aan de slag konden:

1) Dobbelspel: gooien met de dobbelsteen en de opdracht uitvoeren die naast het gegooide cijfers geschreven staat . Bijvoorbeeld: maak zelf een woordje met de letter 'oe'.

Lezen van de leeskaart. 

2) Kienspel: Juffrouw Charlotte zegt een letter. Kijk goed op je blad of de letter erop staat. Zo ja, dan mag je er een kraaltje op leggen.

Wanneer ze iets niet weten, mogen ze altijd achteraan in de klas op de affiches van juffrouw Charlotte gaan kijken :)

3) Ganzenbord: Gooi met de dobbelsteen en ga het gegeven aantal stappen vooruit. Zeg dan de letter die je ziet staan in het vakje.

Jaja, het ganzenbord viel zeker in de smaak! :)

4) Maak zelf woorden met de aangegeven tweeklanken. Leg de stift bij de tweeklank die juffrouw Charlotte zegt.

Tijdens de speeltijd voorzag ik de zorgklas van nieuwe stoeltjes. De stoeltjes die er eerst aanwezig waren, waren oud, er staken houten punten uit, ze waren te laag voor de kinderen... Ik vond dat ik hier iets aan moest doen. Ik zorgde voor kleurrijke plastic stoeltjes. Het zorglokaal zag er al meteen heel anders uit vond ik!

VOOR

NA

Nu kunnen de kinderen op een veilige en comfortabele manier plaatsnemen aan de zorgtafel :)

Na de inrichting wat op punt gesteld te hebben, hield ik me bezig met andere voorbereidingen. Omdat ik gemerkt had dat de kinderen zich vaak vergissen van zin, een woord overslaan, niet meer weten waar ze gebleven zijn bij het lezen van een tekst... besloot ik om leeskaarten te maken voor hen. Deze leeskaarten kunnen ze dan onder de zinnetjes van de tekst houden zodat ze goed kunnen volgen.

Ik zal de leeskaarten nog verstevigen met karton zodat ze langer kunnen meegaan :)

Als laatste opdracht bekeek ik de teksten die ik vrijdag met de kinderen ga behandelen. Om een duidelijker beeld te krijgen, ga ik hen testen met vooropgestelde leesvragen bij een tekst. Deze leesvragen hebben als doel dat ze nagaan of een kind de gelezen tekst ook echt begrepen heeft. Ik heb vooral de indruk dat de kinderen heel eentonig lezen zonder rekening te houden met leestekens of tekstbegrip.


Zo, het was weer een drukke dag in de zorgklas. Naast inoefening was er ook tijd voor aanvullingen in de administratie (wat ook moet gebeuren van elk kind!) en voorbereidingen voor de leestesten komende vrijdag.

xCharlottex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten