De dag begon vandaag met een heldendaad. Gisteren hadden we een hond gevonden in ons washok. We dachten eerst dat hij dood was omdat hij niet reageerde en in een heel rare positie lag. Na even roepen, deed hij dan toch zijn ogen open. Ik durfde niet dichterbij te gaan kijken omdat ik het zo zielig vond. Sara ging wel kijken en zag dat de hond 2 grote open wonden had boven aan zijn nek. Er hing ook een heel vieze geur rond hem en we zagen meteen dat we moesten ingrijpen. We riepen een man die in de buurt was, maar jammer genoeg was hij niet zo behulpzaam als we dachten. Met een houten stok joeg hij de hond weg. Hij heeft de hond niet geslagen, maar sloeg hard op de grond zodat het arme beest weg zou lopen. Zo goed en zo kwaad als het ging, rende de hond weg. We hadden al meteen spijt dat we het aan deze man gevraagd hadden.
Nog de hele avond zochten we buiten naar de hond, maar we vonden hem nergens meer. Het had 's nachts ook hard geregend dus we hadden er geen goede hoop op. Maar toen Sara vanmorgen opstond om naar stage te vertrekken, zag ze diezelfde hond ineens achter de wasmachine liggen! Angstig keek het beestje uit zijn ogen. We besloten dat we hulp moesten zoeken omdat de hond het anders niet zou redden. We zochten op het internet en vonden een dierenasiel in de buurt. Omdat Sara naar stage moest vertrekken, nam ik het op mij om het asiel te contacteren en de hond in de gaten te houden. Ik had het er toch niet zo op. Ik vond het zo erg om te zien, maar schakelde mijn gevoelens even uit omdat ik wist dat ik hem moest helpen. Ik wachtte tot het asiel open was en contacteerde hen meteen. Aan de telefoon zeiden ze me dat ze op het moment geen vervoersmiddel hadden omdat ze net een andere oproep hadden gekregen. Ik moest mijn contactgegevens en adres opgeven en ze zouden met terugbellen wanneer ze meer nieuws hadden.
Echt goede hoop had ik hier niet op omdat ik het gevoel had dat me maar wat wijsgemaakt werd. MAAR na 10 minuten kreeg ik al een telefoontje. De hulp was onderweg! Ik liep voor naar de straat en wachtte hen op. Na enkele minuten stopte de auto van het dierenasiel voor de deur. 2 super vriendelijke mensen stapten uit. Ik deed eerst mijn verhaal en we gingen daarna naar de hond kijken. Ik had ondertussen een groot stuk karton voor het washok gezet zodat de hond zeker niet kon ontsnappen. De mensen van het dierenasiel bleven rustig, keken naar de wonen en besloten om hem meteen naar een dierenarts te brengen. Ik was blij dat hij in goede handen was!
Nadat ze hem hadden opgehaald, hebben ze nog enkele keren gebeld om ons op de hoogte te houden van de onderzoeken. Ze hebben hem niet moeten laten inslapen! De dierenarts heeft de wonden zuiver gemaakt. Er zaten wel honderden maden in zo bleek. Het asiel zal de verzorging verder op zich nemen en binnen 10 dagen zou de hond terug vrijgelaten worden.
Wat een geluk dat we ons dierenhart hebben laten spreken, anders had hij het niet overleefd.
Na een bewogen ochtend vertrok ik richting stage. Ik had er veel zin in en keek ernaar uit om de kinderen weer terug te zien.
Ik begon de dag met een begroeting aan de directrice.
Het was een leuk weerzien. Ze vroeg me meteen hoe mij vakantie was geweest en
luisterde naar de verhalen die ik te vertellen had. Daarna sprak ik met haar
nog even over de materialen die er opgestuurd zijn vanuit België. Ik zal dit
mee coördineren. De materialen zullen tussen 9 mei en 13 mei arriveren. Dit zal
een grote hulp zien voor de Kennedy Stichting, de Louis Braille school en de
Doth-school!
Na mijn gesprekje met de directrice begaf ik me naar mijn
groep. Allemaal vrolijke gezichtjes en zwaaiende handjes kwamen mijn richting
uit! Wat wil je meer dan op zo een manier ontvangen worden! Ik zette snel mijn
spullen weg en begon aan de huiswerkbegeleiding. De kinderen hadden al meteen
een hel pakket huiswerk meegekregen. De oudste kinderen zette ik zelfstandig
aan het werk. Zij moesten ‘stillezen’ oefenen. Dit bestond uit het lezen en
overschrijven van een tekst die ze in de klas al hadden behandeld.
De 3 jongste kinderen moesten de
cijfers oefenen. Ze moesten het cijfer schrijven, daarachter het cijfer in
letters geschreven en daarachter nog eens een tekening maken dat bij het cijfer
hoort. Bijvoorbeeld 2, twee en dan 2 bloemetjes erachter. Dit vond ze nog
heel moeilijk. Ze heeft het nog moeilijk met het schreven van aparte letters
dus het schrijven van woorden gaat heel moeizaam. Ik oefende met haar apart,
nam het telraam erbij en deed mijn uiterste best om het zo goed mogelijk voor
haar uit te leggen. Het werken met het telraam sprak haar wel aan en zo kon ik
dan ook haar aandacht winnen. Ze heeft een hele tijd goed met me geoefend. Ik
zal dit de komende dagen zeker blijven herhalen.
Wanneer ik klaar was met N., kwam S.F. naast me
zitten. Ze kon de cijfers goed schrijven, maar had het moeilijk van het
schrijven van het cijfer in letters. Ik spelde voor haar de letters. Gelukkig
had ik tijdens de paasvakantie het handalfabet goed geoefend en heb ik dit nu
ook volledig onder de knie! We oefenden eerst in het oefenschrift, daarna aan
het bord en als laatste nog een keer alles na elkaar in een apart schriftje.
We zijn een hele tijd bezig
geweest, maar ze bleef gemotiveerd. Dit bewonder ik in haar. Ook al waren de
andere kinderen aan het spelen, ze bleef bezig met haar werk omdat ze het zelf
ook onder de knie wilde hebben.
Toen iedereen klaar was met het huiswerk, was het tijd voor
mijn workshop ‘denken, durven, doen’. Ik had op voorhand gezorgd dat ik alle
materialen ter beschikking had. De kinderen die wilden helpen, knipten samen
met mij grote papierstroken. Deze stroken zouden ze nodig hebben bij de
uitwerking van de workshop. Ze vonden het fijn om me te helpen want na een
tijdje stond de hele groep rond de tafel. Ik legde dan ook meteen aan de
begeleidster uit wat de bedoeling van de workshop was, welke opdrachten aan bod
zouden komen en wat ik van welke leeftijdscategorie verwachtte. De kinderen in
mijn groep zijn tussen de 4 en de 14 jaar oud. Een heel verschil qua leeftijd,
maar toch slaag ik erin om telkens goed te differentiëren zodat ik de uitdaging
voorzie voor elke leeftijd.
De kinderen namen plaats aan de tafel. De begeleidster legde
voor me uit aan de kinderen wat de bedoeling was. Ik wilde dat de 3 oudste
kinderen de leiding zouden nemen. Ik had de uitwerking van de workshop op
papier gezet. Zij zouden de stappenplannen doorlezen en aan de andere kinderen
meedelen wat ze moesten doen. Ze moesten zelf de taken zien de verdelen en er
ook voor zorgden dat de jongste 2 kinderen hun aandeel hadden tijdens de
workshop. Een hele uitdaging vond ik het zelf. Ineens een stappenplan lezen,
leiding nemen en delegeren. Wonderbaarlijk! De 3 oudste meisjes werkten goed
samen, lazen in stilte alles door en gebaarden naar iedereen was ze moesten
doen. De jongste kinderen mochten de meeste stroken plooien omdat dat de taak
was op hun niveau. De middelste groep zorgde ervoor dat alle materialen klaar
lagen en dat alles verzameld werd in het midden van de tafel. De oudste
kinderen hadden dan weer het idee om de groep in 2 te delen zodat ze niet met
te veel waren om de workshop uit te voeren. Ik vond dit natuurlijk een heel
goed idee en was benieuwd wat deze meisjes nog allemaal in hun mars hadden!
De groepjes werden verdeeld en iedereen ging aan de slag. De
eerste opdracht van de workshop ging over het samenwerken aan een constructie.
Door het volgen van een stappenplan zouden de kinderen tot een goed resultaat
moeten komen. Goed lezen wat er geschreven staat, geen stapje overslaan… Ik hield
alles goed in de gaten en zag dat de kinderen genoten van de
verantwoordelijkheid die ze kregen. Beide groepen voerden de opdracht correct
uit en kwamen na een tijdje tot het vooropgestelde resultaat. Ze waren zo
trots! Ze lieten het resultaat meteen aan mij zijn, liepen naar de
groepsbegeleidster om het te laten zien, ze straalden!
De 2 groepen toonden trots hun resultaat :)
Na deze opdracht was het voor mij wel duidelijk dat het op
het gebied van samenwerking en het lezen van een stappenplan al niet meer mis
kon gaan. Ik legde dan ook het volgende stappenplan en de andere materialen
klaar en de kinderen gingen weer aan de slag. Deze keer was het de opdracht om
een constructie te maken met rietjes. De plakband moest op de juiste manier
aangebracht worden want anders zou de constructie niet stevig genoeg zijn. Ze
vonden deze opdracht iets moeilijker, maar kwamen toch weer tot het gewenste
resultaat.
Het was een geslaagde workshop! De kinderen hebben me op
alle gebieden aangenaam verrast en alle vooropgestelde doelen zijn bereikt. Wat
wil je nog meer hebben?
Een geslaagde dag! :)
Morgen ga ik weer aan de slag als zorgleerkracht op de Doth-school. Ik kan mijn zelf ontwikkelde spelvormen en affiches eindelijk gaan inzetten!
Morgen ga ik weer aan de slag als zorgleerkracht op de Doth-school. Ik kan mijn zelf ontwikkelde spelvormen en affiches eindelijk gaan inzetten!
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten