Ik begon de dag met een gesprek met de directrice. Ik had een idee over hoe ik de kinderen kon verrassen op het einde van mijn stage. Ik wil voor hen een dagje naar de dierentuin plannen. De kinderen gaan elke dag naar school en daarna zitten ze de hele dag binnen in het internaat. Ik wil hen een leuke dag bezorgen die ze nooit zullen vergeten. De directrice was meteen enthousiast over mijn idee en gaat me helpen het vervoer te regelen. Zo lief!
Nu aan de slag om alles te regelen voor mijn uitstap met die lieverdjes! :)
Nadien begaf ik me naar de groep. Ik overlegde met de begeleidster was de planning was van de dag. Vandaag zou ik, na de huiswerkbegeleiding, starten met mijn workshop over handhygiëne. Ik vroeg haar of ze me wilde helpen met de gebaren omdat ik ook een kringgesprek wilde houden met de kinderen. Ze stond meteen open om me te helpen. Het is fijn dat ik zo een goed contact heb met de collega’s op de Kennedy Stichting.
Alles was geregeld, tijd voor de huiswerkbegeleiding. Ik bekeek het huiswerk van iedereen en zette iedereen aan het werk. Een aantal meisjes moesten even wachten omdat ik niet iedereen tegelijk kan helpen. Ik zette maakte oefeningen voor hen in hun oefenschrift zodat ze alvast aan de slag konden terwijl ik C. hielp met haar rekenhuiswerk. Vanuit België had ik stappenplannen meegebracht. Deze stappenplannen werkte ik uit voor mijn eindwerk over huiswerk. Ik wil de oudere meisjes leren om meer zelfstandig aan de slag te gaan met oefenvormen en huiswerk. C. heeft hier nog wat begeleiding in nodig dus ik besprak met haar nog een keer een aantal stappenplannen. Ze nam het stappenplan ‘Huiswerk maken’ bij zich, las de verschillende stapjes en ging zelf aan de slag. Ik zat langs haar om haar te helpen waar nodig. Zo kan ik even differentiëren en S.F. helpen bij haar huiswerk over woordjes lezen en gebaren. Multitasken is hier zeker handig.
Aan de slag met de stappenplannen van juffrouw Charlotte :)
Daarna nog even een extra stappenplan over hoe er oefeningen van rekenen opgelost kunnen worden.
Voorzien van duidelijk pictogrammen voor visuele ondersteuning.
S.F. oefende in haar oefenschrift. Ik hielp haar met het spellen van de woorden. Ik vind dat ze zoveel heeft bijgeleerd de afgelopen maanden. Ze was in het begin heel onzeker en keek constant naar de affiche met de letters op de muur, maar nu is ze echt open gebloeid en durft ze te proberen. We behandelden één voor één de woordjes. Ik gebaarde ze eerst en daarna gebaarde zij, zonder te kijken, de woorden nog een keer.
S.F. had goed haar best gedaan! Ze mocht opruimen van mij en ik riep N. erbij. Met haar oefende ik het handenalfabet via een zelfgemaakt ganzenbordspel. Ze moest met de dobbelsteen gooien en het aangegeven aantal vakjes vooruit gaan. Waar de pion werd neergezet, moest ze de letter gebaren. Omdat het nog niet zo snel gaat, mocht ze van mij de spiekkaart er nog bijnemen.
Dit gaat gelukkig steeds beter. Ik ga hier nog zoveel mogelijk op oefenen met haar. Omdat ze goed gemotiveerd was, besloot ik nog even door te oefenen met haar. Ik had ondertussen de huiswerkschriften van iedereen tussendoor al nagekeken dus dat was in orde. Ik nam het spelletje erbij dat ik voor N. had gemaakt. Het rekenhuisje. Een spel waarbij ze kaartjes met cijfers bij een juiste hoeveelheid moest leggen. Ze moest van mij eerst de hoeveelheden tellen op haar handje en daarna het juiste kaartje kiezen. Wanneer ze eerst telt, lukt het, maar soms wilt ze nog te snel zijn en telt ze niet eerst.
N. had lang en goed geoefend. Ze mocht van mij naar de speel ruimte zodat ik nog een laatste keer kon gaan nakijken bij M. Ze doet altijd goed haar best bij rekenen. Ze doet het rustig en denkt goed na. Ik kan hier volledig zelfstandig aan het werk zetten, maar vandaag had ze het een beetje moeilijker omdat ze moest oefenen voor een repetitie en nog wat onzeker was. Ik nam voor haar het telraam bij de hand en samen overliepen we alle oefeningen nog een keer die ze moest kennen voor de repetitie. Ik merkte dat ze opgelucht was dat ik haar even apart bij me nam. De oefeningen ging over de getalrijen, het aanvullen van aantallen, groeperen…
Zo, het huiswerk van iedereen was weer klaar. Tijd voor wat ontspanning. Ik liet iedereen even spelen in de speelhoek zodat ik in de tussentijd de mooie 3D-poezen kon ophangen aan de muur. Ze waren er zo trots op dat ik het goed vond om dit visueel beschikbaar te maken voor hen.
Dan is het nu tijd voor mijn workshop over handhygiëne. Ik zette eerst alles klaar voordat ik de kinderen erbij riep. Iedereen verzamelde rond de tafel en was nieuwsgierig naar wat we gingen doen! De begeleidster kwam me helpen bij mijn uitleg. Ik deed de uitleg mondeling zodat de kinderen eerst moesten proberen liplezen en daarna legde K. het in gebarentaal nog een keer uit. Het was fijn om op deze manier samen te werken!
Even wat meer uitleg over de workshop:
Deze workshop is bedoeld om kinderen in aanraking te laten komen met verschillende aspecten rond het onderwerp hygiëne, namelijk de handen wassen. Via een praatplaat (zoals je hierboven kan zien: het mannetje met het oranje vestje aan) leren de kinderen wanneer ze de handen moeten wassen, hoe ze de handen moeten wassen en waarom ze de handen moeten wassen. Iedereen mag om de beurt vertellen wat er op de praatplaat te zien is.bv. Wat zie je op de tekening?
Zijn er dingen die je niet kent?
Gebruik je zeep of enkel water?
Nadien volgt er dan een kringgesprek over handen wassen. De kinderen vertellen aan elkaar wanneer ze hun handen wassen. Bijvoorbeeld: na het toiletbezoek, voor het eten, na het spelen, voor het slapen gaan... Iedereen moet goed luisteren want achteraf moeten ze zelfstandig de oefening rond het handen wassen uitvoeren.
bv. Wanneer was jij je handen?
bv. Wanneer was jij je handen?
Was jij je handen met zeep?
Vertel eens iets over hoe je je handen wast?
Laat jullie handen eens zien, wie zijn handen zijn er momenteel vuil?
Vertel eens iets over hoe je je handen wast?
Laat jullie handen eens zien, wie zijn handen zijn er momenteel vuil?
Het doel van dit kringgesprek is om in interactie te staan met de kinderen. Iedereen luistert naar elkaar en speelt in op de antwoorden van de ander. Hierdoor leren ze van elkaar.
Na het kringgesprek ga ik met de kinderen aan de slag met praktijkgerichte oefeningen. Het doel is om de kinderen kennis te laten maken met de techniek van het handen wassen en de meerwaarde van het gebruiken van zeep. Ik laat eerst iemand demonstreren hoe het moet zodat ze achteraf alles zelfstandig verder kunnen uitwerken, met hulp waar nodig natuurlijk. Na de demonstratie liet ik de kinderen hun handen expres vuil maken en daarna wassen zonder zeep. Daarna doen ze weer hetzelfde, maar met zeep.
De oefening zonder zeep ging als volgt:
Wanneer de kinderen allemaal hun handen hadden gewassen zonder zeep en op de manier hoe zij denken dat het goed is, roep ik de kinderen weer bij elkaar. Ik stelde enkele vragen om het proces van het handen wassen zonder zeep te overlopen. Ik liet de kinderen ook naar elkaars handen kijken zodat ze bij elkaar konden zien of ze wel goed gewassen waren.
bv. Wie vond het makkelijk om de handen terug zuiver te krijgen?
Kijk eens naar de handdoek. Hoe komt het dat die zo vuil is?
Heb je overal goed gewassen? Ook tussen je vingers?
Wie heeft er nog steeds vuile handen?
Wanneer de kinderen allemaal hun handen hadden gewassen zonder zeep en op de manier hoe zij denken dat het goed is, roep ik de kinderen weer bij elkaar. Ik stelde enkele vragen om het proces van het handen wassen zonder zeep te overlopen. Ik liet de kinderen ook naar elkaars handen kijken zodat ze bij elkaar konden zien of ze wel goed gewassen waren.
bv. Wie vond het makkelijk om de handen terug zuiver te krijgen?
Kijk eens naar de handdoek. Hoe komt het dat die zo vuil is?
Heb je overal goed gewassen? Ook tussen je vingers?
Wie heeft er nog steeds vuile handen?
Hierna gingen we over naar de oefening met zeep.
Wanneer de kinderen allemaal hun handen gewassen hadden met zeep en op de manier hoe zij denken dat het goed is, roep ik de kinderen weer bij elkaar. Er werden weer enkele vragen gesteld.
bv. Wie zijn handen zijn er nu wel zuiver?
Is handen wassen met zeep gemakkelijker dan zonder zeep?
Wie heeft er ook tussen haar vingers gewreven?
Wanneer de kinderen allemaal hun handen gewassen hadden met zeep en op de manier hoe zij denken dat het goed is, roep ik de kinderen weer bij elkaar. Er werden weer enkele vragen gesteld.
bv. Wie zijn handen zijn er nu wel zuiver?
Is handen wassen met zeep gemakkelijker dan zonder zeep?
Wie heeft er ook tussen haar vingers gewreven?
Na de praktijkgerichten oefeningen, ging ik verder met het behandelen van het stappenplan. Ik liet het stappenplan aan de kinderen zien. Iemand mocht, aan de hand van het stappenplan, haar handen wassen. De rest observeerde. Wanneer de demonstratie achter de rug was, mocht iedereen het zelf proberen.
Enkele sfeerfoto's:
Stap 1: Waarom moeten we onze handen wassen? Wanneer was je je handen?
Stap 2: De handen vuil maken.
Stap 3: Handen wassen zonder zeep. Wat is het resultaat? Daarna hadden wassen met zeep. Wat is nu het resultaat?
Stap 4: Stappenplan bekijken. Iedereen wast nu nog een keer de handen volgens het stappenplan.
Stap 5: Kijken of de handen schoon zijn.
Stap 6: Stappenplan ophangen in de ruimte waar ze de handen wassen.
Even proberen of we de stapjes nog uit het hoofd kennen :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten