Ik begon de dag met het ophangen van de affiches die ik vorig weekend had gemaakt. Je kon toen op mijn blog lezen welke doelstellingen en theoretische achtergronden er nodig waren wanneer de kinderen de spelling moeten beheersen. Ik had een schaar en plakband bij me dus kon meteen aan de slag gaan.
Een vrolijke muur vol visuele ondersteuning gemaakt door juffrouw Charlotte :) Een heel verschil wanneer je de zorgklas eerst zag!
NA de aankleding
Ik zorgde ondertussen al voor vele affiches ter ondersteuning en nieuwe stoeltjes in verschillende kleuren :)
Ik zorgde ondertussen al voor vele affiches ter ondersteuning en nieuwe stoeltjes in verschillende kleuren :)
VOOR de aankleding
De affiches hangen nu duidelijk zichtbaar in de zorgklas :)
Ik legde al mijn spullen klaar en wachtte tot de les godsdienst gedaan was. Ik mag het eerste lesuur namelijk geen kinderen uit de klassen halen voor individuele begeleiding omdat de kinderen dan het vak godsdienst hebben. Ze zingen en zeggen teksten op. Ze mogen dan absoluut niet gestoord worden. Er wordt hier nog heel veel belang gehecht aan geloven en dat merk je in de klassen. Overal staan er teksten uit de Bijbel aan het bord geschreven en de kinderen moeten teksten en liedjes ook uit het hoofd leren. Er is zelfs een apart leerkracht aanwezig op de school die de kinderen wekelijks nieuwe liedjesteksten aanleert.
Wanneer alles klaar stond, begon ik de kinderen uit de klassen te halen. Een voor een kwamen ze bij me voor individuele begeleiding en/of leestraining. De kinderen oefenen bij mij op het "aanvankelijk lezen". Hierbij leren de kinderen dat een woord uit verschillende klanken bestaat. Ze gaan echt 'leren lezen'.
Bij het 'leren lezen' zijn er heel wat voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Ik ontwikkel dan ook telkens spelvormen met deze voorwaarden in het achterhoofd. Zomaar een spel uitwerken zonder een doel in het achterhoofd kan natuurlijk niet. Dat zou iedereen kunnen. Je moet als (zorg)leerkracht goed weten aan welke leesvoorwaarden je in je les wilt werken omdat je je oefeningen zal moeten aanpassen naargelang de voorwaarden waaraan je werkt.
Even een opsomming van de leesvoorwaarden bij aanvankelijk lezen:
AUDITIEVE VOORWAARDEN:
1) Auditieve discriminatie = belangrijke verschillen en overeenkomsten tussen klanken kunnen horen.
bv. boom en bom
2) Auditieve analyse = een geheel auditief in deeltjes kunnen opdelen.
We zeggen ook wel eens: het hakken van een woord in stukjes.
bv. boom = b/oo/m
3) Auditieve synthese = enkele klanken achter elkaar kunnen onthouden en deze kunnen samenvoegen tot een geheel.
We zeggen ook wel eens: het plakken van een woord.
bv. b/oo/m = boom
4) Auditief geheugen = een woord dat gezegd wordt ook kunnen onthouden.
VISUELE VOORWAARDEN
1) Visuele discriminatie = belangrijke verschillen en overeenkomsten tussen letters en/of woorden kunnen zien.
bv. onderstreep de letter p in de woorden
2) Visuele analyse = losse letters in woorden herkennen.
bv. kip = k/i/p
3) Visuele synthese = losse letters kunnen samenvoegen tot een geheel.
bv. Omcirkel de letters die samen het woord boom vormen.
4) Visueel geheugen = visueel woorden of woorddelen kunnen onthouden.
Wat hierbij belangrijk is, is dat de leestechnieken gekoppeld worden aan het leesbegrip. Het kind leest de tekst zonder fouten. Goed, maar weet hij ook wat hij gelezen heeft? Dit kan je testen door eenvoudige leesvragen te stellen. Vrijdag las je al op mijn blog dat ik een hele dag met de kinderen geoefend had op het leesbegrip. Het was me toen opgevallen dat de helft van de kinderen het vaak goed leest, maar daarna niet op de leesvragen kan antwoorden. Daarom dat ik me nu meer verdiept hebt in de leesvoorwaarden en hier volop aan zal werken met de kinderen die ik individueel begeleid. Tijdens de leestrainingen zal ik erop toezien dat de kinderen hun leesbegrip verder ontwikkelen.
Tijdens het uitwerken van de spelvormen zorg ik ervoor dat deze voorwaarden naar voren komen. Op deze manier werk ik aan de eindtermen en zijn de kinderen onbewust bezig met de leesvoorwaarden die voldaan moeten worden om te leren lezen.
Hoe pak in het aan in de zorgklas?
Ik begin vanaf het begin. De kinderen die ik begeleid vallen uit de boot van de samenleving omdat ze niet kunnen lezen en daarom ook niet kunnen volgen in de klas. De reden waarom is heel verschillend. Kinderen gaan vaak later naar school omdat ze vanuit het binnenland naar de stad verhuizen, ouders hebben geen tijd om met hun kind te oefenen, er is geen zorgbegeleiding aanwezig op de school zodat het kind niet extra begeleid wordt, het kind moet na school gaan werken om mee geld te gaan verdienen omdat ze anders niet rondkomen en heeft geen tijd om schoolwerk te doen...
Ik begin vanaf het begin. De kinderen die ik begeleid vallen uit de boot van de samenleving omdat ze niet kunnen lezen en daarom ook niet kunnen volgen in de klas. De reden waarom is heel verschillend. Kinderen gaan vaak later naar school omdat ze vanuit het binnenland naar de stad verhuizen, ouders hebben geen tijd om met hun kind te oefenen, er is geen zorgbegeleiding aanwezig op de school zodat het kind niet extra begeleid wordt, het kind moet na school gaan werken om mee geld te gaan verdienen omdat ze anders niet rondkomen en heeft geen tijd om schoolwerk te doen...
Stap 1: Ik laat het kind een woordje leggen (bv. boom).
Stap 2: Het kind zegt het woord in stukjes (b-oo-m).
Stap 3: Aan iedere letter wordt er een klank gekoppeld (bbbbbb-oooooo-mmmmmm).
Stap 4: De volgorde van de klanken wordt onthouden.
Stap 5: Het kind plakt de klanken aan elkaar (bbbbbooooommmm).
Stap 6: Het kind leest het woord voluit (boom).
Stap 2: Het kind zegt het woord in stukjes (b-oo-m).
Stap 3: Aan iedere letter wordt er een klank gekoppeld (bbbbbb-oooooo-mmmmmm).
Stap 4: De volgorde van de klanken wordt onthouden.
Stap 5: Het kind plakt de klanken aan elkaar (bbbbbooooommmm).
Stap 6: Het kind leest het woord voluit (boom).
Even een kijkje nemen bij het spelen van de nieuwe spelletjes van juffrouw Charlotte :)
De fijne motoriek even betrekken bij het leren van de tweeklanken. Ik ben zover gekomen dat elk kind van de zorgklas nu de tweeklank correct kan herkennen, uitspreken en aanduiden. Ik liet ze vandaag zelf de tweeklanken op verschillende manier vormen zodat ze de vorming van de letters onder de knie krijgen. Dit als voorbereiding op het leren zelf schrijven van de letters.
Sla met de vliegenmepper op de juiste tweeklank.
Eens iets anders dan het gebruiken van een letterdoos. Juffrouw Charlotte had met dopjes het alfabet gemaakt. Zo konden ze zelf leuke woordjes maken.
Verven met water op het bord. Ik liet een kaartje zien met een tweeklank op. Het kind moest eerst vertellen welke tweeklank hij zag en daarna nam ik het kaartje weer weg. Hij herhaalde de tweeklank nog een keer en tekende daarna de tweeklank op het bord met een natte verfborstel :)
Dan was het weer tijd voor de leestrainingen. Omdat de leerlingen altijd op één toon lezen, besloot ik dat het tijd was om de leestekens nog een keer te herhalen.
Even enkele woordrijen bekijken zodat we met de moeilijkheden aan de slag kunnen. Tijdens mijn observaties bij de zorgleerkracht in België zag ik dat zij altijd de moeilijkheden omcirkeld voor de kinderen zodat ze zelf ook goed kunnen zien waar ze op moeten letten. Dit deed ik dan ook voor de volgende leerling.
Lezen, lezen, lezen. Veel oefenen zodat het steeds vlotter gaat :)
Na een drukke dag in de zorgklas reed ik eerst even langs het postkantoor om daarna een snelle hap te nemen bij de Burger King. Hmmm! Na al die rijst, kip en bami kon dat zeker eens smaken :)
Zo, nu ga ik beginnen met de voorbereidingen voor morgen. Op woensdag voorzie ik altijd een 'sport- en speldag' op de Kennedy-Stichting. Wat zou ik nu weer in petto hebben? :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten