Vandaag testte ik de leerlingen op hun vermogen wat betreft de rangtelwoorden en positiebepaling (oriëntatiebegrippen). Ik was al vroeg in de zorgklas om alles klaar te zetten. Ik besloot een hoekenwerk op te stellen voor de leerlingen met verschillende opdrachten. Ze zouden dan door kunnen schuiven en ikzelf had een goede manier om overzicht te houden over de verschillende opdrachten.
Een kleurrijk hoekenwerk gemaakt voor de leerlingen. Ze kunnen aan de slag! :)
Wat zijn nu juist rangtelwoorden en oriëntatiebegrippen?
Rangtelwoorden; woorden die een rang (volgorde) in een rij aangeven. Ze worden gevormd door -de of -ste achter een hoofdtelwoord (bv. één, twee, drie...) te plakken. Er bestaan natuurlijk ook uitzonderingen op deze schrijfwijze (denk aan drie => derde).
bv. eerste, tweede, derde, vierde, vijfde...
Oriëntatiebegrippen: begrippen als voor, achter, op, naast, onder ...
Hoe pakte ik het aan in de zorgklas?
Het hoekenwerk bestond uit verschillende opdrachten. Aan de hand van deze opdrachten testte ik het kennen en kunnen van de leerlingen.
Opdracht 1; Waar zit ik in de bus?
De leerling krijgt een tekening van een bus en 2 mannetjes. Ik zeg waar de mannetje in de bus moeten zitten en hij moet de mannetjes dan op de juiste plaats in de bus zetten.
bv. Het mannetje met de pet zit als derde in de bus.
Het mannetje met de korte haren zit achter het mannetje met de pet.
Opdracht 2: Leg evenveel blokjes aan elke kant van de lijn.
Opdracht 3: Leg het touwtje op de juiste afbeelding.
bv. Leg het touwtje op de muis.
bv. Leg het touwtje onder het dak.
Zo oefenden ze onbewust ook nog eens de woordenschat die we behandeld hadden tijdens de leestrainingen :)
bv. Leg het touwtje op de muis.
bv. Leg het touwtje onder het dak.
Zo oefenden ze onbewust ook nog eens de woordenschat die we behandeld hadden tijdens de leestrainingen :)
Opdracht 4: Luister naar het verhaaltje van juffrouw Charlotte. Leg de dopjes in de juiste volgorde.
1) Leg het witte dopje voor je neer.
2) Leg het roze dopje boven het witte dopje.
3) Leg het donker blauwe dopje links van het roze dopje.
4) Leg het rode dopje naast het donker blauwe dopje.
5) Leg het licht blauwe dopje onder het rode dopje.
2) Leg het roze dopje boven het witte dopje.
3) Leg het donker blauwe dopje links van het roze dopje.
4) Leg het rode dopje naast het donker blauwe dopje.
5) Leg het licht blauwe dopje onder het rode dopje.
Opdracht 5: Leg de rietjes van klein naar groot. Kijk naar het papiertje ter ondersteuning. Voor kinderen is het belangrijk om aan het begin altijd de leesrichting aan de geven. Ik legde bij de opdrachten, waar nodig, telkens een papiertje dat de leesrichting aangaf.
En natuurlijk was juffrouw Charlotte weer enthousiast om deze lieve kinderen te helpen :)
Opdracht 6: Gooi met de dobbelsteen en neem het gegooide aantal in kralen. Luister naar de opdracht van juffrouw Charlotte.
bv. Leg 5 kralen links van de lijn.
bv. Leg 3 kralen op de lijn.
bv. Leg 2 kralen in het midden van de lijn.
bv. Leg 5 kralen links van de lijn.
bv. Leg 3 kralen op de lijn.
bv. Leg 2 kralen in het midden van de lijn.
Opdracht 7: Kijk naar de groepjes stiften.
bv. Duid met je vinger het groepje aan waar de meeste / minste stiften liggen.
bv. Neem 2 stiften en leg daarlangs een groepje met 1 stift meer.
Opdracht 8: Kijk naar de rij met parels en voer uit wat juffrouw Charlotte zegt.
bv. Leg de derde parel een beetje naar boven.
bv. Leg de achtste parel links van het papiertje.
bv. Leg de zesde parel wat naar onder.
bv. Leg de derde parel een beetje naar boven.
bv. Leg de achtste parel links van het papiertje.
bv. Leg de zesde parel wat naar onder.
Opdracht 9: oriëntatiebepaling met de stoel.
bv. Ga voor de stoel staan.
bv. Ga links van de stoel staan.
bv. Leg je handen op de stoel.
bv. Ga voor de stoel staan.
bv. Ga links van de stoel staan.
bv. Leg je handen op de stoel.
Zo, alle opdrachten van het hoekenwerk werden door elk kind uitgevoerd. Ik noteerde in een schriftje wat er goed ging en wat niet. Ik zal volgende week de leerlingendossiers weer verder aanvullen.
Toen het hoekenwerk klaar was, maakte ik alvast voorbereidingen voor de volgende begeleiding. Ik maakte alvast enkele zinsdelen die de kinderen daarna terug tot een volledig zin moeten maken.
Aan het einde van de dag sprak ik nog met de zorgleerkracht en RT-leerkracht over mijn testen en bevindingen. Volgende week zal ik samen met hen een eindevaluatie maken per kind zodat we op een correcte manier de leerlingendossiers kunnen vervolledigen.
Toen ik wilde vertrekken, gaf de RT-leerkracht mij nog een mooi compliment! Ze zei dat ik het heel goed doe en altijd op een originele en creatieve manier aan het werk ga :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten