vrijdag 15 april 2016

Testen op leesbegrip in de zorgklas :)

Vrijdag (15/04/2016)

Vandaag besloot ik de kinderen te gaan testen op leesbegrip.
Ze kregen van mij allemaal een tekst op hun eigen niveau.
Ik maakte leeskaarten die de kinderen konden gebruiken als ondersteuning tijdens het lezen van de teksten. Omdat de kinderen zich vaak vergisten van zin of woord vond ik het tijd om hier ondersteuning bij te voorzien. Een makkelijk en simpel hulpmiddel, maar het werkt wel :)


De test verliep als volgt:
1) De kinderen krijgen een tekst op hun eigen niveau.
2) De kinderen bekijken de prent die bij de tekst hoort en beschrijven wat ze zien.
3) De kinderen vertellen, na het bekijken van de prent, waar ze denken dat de tekst over gaat.
4) De kinderen lezen de tekst m.b.v. de leeskaart.
5) Moeilijke woorden uit de tekst woorden uitgelegd.
6) Na het lezen van de tekst vertellen de kinderen in eigen woorden wat ze gelezen hebben.
7) Ik stel enkele leesvragen aan de leerlingen zodat ik kan achterhalen of ze de gelezen tekst ook echt begrepen hebben.
bv. Wie is Tom?
      Waarom gaat hij weg?
      Wat gebeurde er nadat...?


Stap 1 en 2: Bekijken van de prent.


Stap 3: Vertellen waar de tekst over gaat.

Stap 4: Lezen van de tekst m.b.v. de leeskaart.

Ze maakten goed gebruik van de leeskaart :)

De tekst werd goed gelezen. Dan even overschakelen naar een leuk leesboekje :)

Stap 5: Moeilijke woorden uit de tekst uitleggen.
Deze jongen moest een tekst lezen over een meisje die naar de "biep" (bib) ging. Ik vroeg hem of hij wist wat een bib was, maar hij zei dat hij het niet wist. Ik legde het woord uit aan de hand van een verhaaltje over een jongen die graag een boekje zou lezen thuis, maar geen boeken had. Ik legde ook het principe van uitlenen uit en vroeg hem daarna om in eigen woorden nog een keer te vertellen wat ik hem had uitgelegd. Hij zei er ook meteen bij dat hij zelf graag zou lezen thuis, maar ook geen boekjes heeft. Geen probleem, hier weet juffrouw Charlotte wel een oplossing voor. Ik lag toch voor op mijn planning en vroeg aan de jongen of hij misschien eens naar een echte bibliotheek zou willen gaan. Zo kon hij ook meteen zien hoe een bibliotheek er in het echt uitziet. Ja hoor, dat wilde hij wel. Ik nam hem mee naar de bibliotheek van de school. Deze bibliotheek is gelegen aan het einde van het schoolgebouw. Er was net een nieuwe leerkracht begonnen die er voor moest zorgen dat alle boeken gesorteerd weren per leeftijd en netjes in rekken uitgestald stonden. Ik legde aan haar uit dat we net een tekst gelezen hadden over de bib en dat we even een kijkje kwamen nemen. De jongen vond het zo leuk! Hij mocht van mij even rondkijken. De juffrouw in de bibliotheek vond het een mooi initiatief van mij en zei dat de jongen een boekje mocht kiezen om mee naar huis te nemen. Je had moeten zien hoe blij hij was! :)

Trots met de gelezen tekst in zijn hand en het boekje dat hij net gekregen had :)

Stap 6 + stap 7: Uitleggen wat ze gelezen hebben + antwoorden op de leesvragen.
Tijdens de leesvragen kwam natuurlijk naar voren welke kinderen al beschikken over een goed leesbegrip en welke kinderen hier nog extra begeleiding in nodig hebben. Na het lezen van de tekst oefende ik met de kinderen nog de moeilijkheden in. Voor ieder kind apart had ik weer zelf leuke spelvormen voorzien. Na een inspannende leestest wilde ik met hen de zwakkere onderdelen extra inoefenen op een speelse, maar leerrijke manier.

Domino: zoek de kaartjes die bij elkaar horen en leg ze tegen elkaar.


Kienen: leg het gekleurde kaartjes op de tweeklank of korte klank die de juffrouw zegt.

Verwisseling b en d is een veel voorkomend probleem. Daarom dat ik een kort en handig spelletje bedacht waarbij hij woordjes hardop moest lezen en deze woordjes daarna onder de juiste letter moest leggen.

Duid de tweeklank aan die de juffrouw zegt en maak daarna zelf 3 woordjes met deze tweeklank.

Kijk naar de affiches aan de muur en duid de tweeklank aan die de juffrouw zegt.

Memory: zoek 2 kaartjes met dezelfde tweeklank op.

Neem een woordje van de stapel. Lees het woordje hardop voor en plak het bij de juiste tweeklank.

Daarna werden de papieren met de woordjes opgehangen aan het bord zodat ze altijd nog als visuele ondersteuning kunnen dienen :)

Zo, een heel gebeuren in de zorgklas vandaag! Het was een leuke dag met leuke nieuwe spelletjes en de leerlingen hebben weer goed hun best gedaan :)

xCharlotex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten