Vandaag zou ik mijn workshop over handhygiëne weer verder zetten. Ik zocht op mijn laptop nog een keer de juiste stappen op en maakte zelf enkele zeepjes zodat ik de techniek zelf ook in de vingers had.
Alles staat netjes klaar :)
Ik begaf me naar stage. We begonnen de dag met onze wekelijkse vergadering. We
bespraken ons project rond Moederdag, ik regelde nog enkele zaken voor mijn
verrassingsuitstap naar de dierentuin en we legden een datum vast om samen in groep
af te sluiten met een Belgische dag. Aan het einde van de vergadering bespraken
we nog even welke noodzakelijke spullen we voor de Kennedy Stichting konden
kopen met het ingezamelde geld. Nu kunnen we echt actie gaan ondernemen en de
scholen steunen.
Na de vergadering begaf ik me naar de groep. Ik werd weer vriendelijke ontvangen met vele knuffels! Iedereen aan tafel en ik keek welk huiswerk ze hadden. Het was een hele boterham. Ik zette eerst de 2 meisjes aan het werk die de letters moesten schrijven in het oefenschrift. Ik schreef de letters een keer voor en schreef daarna enkele stipjes in de vorm van de letter zodat ze nog een paar keer de beweging voor het schrijven van de letter konden oefenen.
Aan de linkerkant in het schriftje zie je hoe ze het in de school moet oefenen. Aan de rechterkant zie je hoe ik voor haar de letter een keer voorschrijf met pijn en daarna kleine stipjes in de vorm van de letter zet zodat ze de beweging meerder keren juist moet nadoen voordat ze zelfstandig de letter moet schrijven.
Daarna hielp ik N. met het oefenen van de gebaren. Ze had een boekje bij
zich met tekeningen van de gebaren in. We oefenden deze samen. Ik deed het
gebaar voor en zij deed het na. Hierna liet ik dan enkel de tekening zien en
moest zij het juiste gebaar maken. Dit ging vlot vond ik. Enkel het schrijven
blijft moeilijk voor haar.
S.F. oefende dan weer de
woorden die ze moet kennen voor de repetitie van vrijdag. Ik schreef in haar
boekje de te kennen woorden. Ze oefende eerst zelfstandig en wanneer ik klaar
was met de rest, ondervroeg ik haar. Ze kan zelf heel goed werken. Ze stoort
niet en blijft goed geconcentreerd. Ze weet ook goed dat ze moet wachten als ik
nog bezig ben en gaat niet aandringen.
Wanneer iedereen klaar was, mochten ze gaan spelen. Ik hield
N. nog even bij mij omdat ik voor haar nog wat spelvormen had uitgewerkt.
N. heeft veel extra begeleiding nodig dus ik maak van elk vrij moment
gebruik om nog even wat meer met haar te oefenen. Ik werkte een spelletje met
wc-rolletjes uit waarbij ze naar de cijfers moest kijken en zelf de juiste
hoeveelheid moest nemen die ze dan in het wc-rolletje stak. Een ander spelletje
was, dat ze het cijfer moest gebaren, moest tellen op haar handje en dan het
juiste aantal wasknijpers aan het briefje moest vastmaken.
Ik riep de meisjes aan tafel en legde hen stap voor stap uit
wat de bedoeling was en hoe ze zelf zeepjes zouden gaan maken.
Stap 1: Neem 2 lepels van de
zeepvlokken en doe ze in een boterhamzakje.
Stap 2: Neem een kleur vloeibare zeep die je graag ziet. Doe enkele druppels
van de vloeibare zeep in je zakje.
Stap 3: Houd het zakje met 1 hand dicht en kneed het mengsel met je andere
hand.
Stap 4: Wanneer alles goed gekneed is, neem je het mengsel uit het zakje en rol
je het tot een balletje in je hand.
Stap 5: Leg het balletje op de schotel en maak er nog een andere leuke figuur
mee (bv. een ster).
Stap 6: Zet alle zeepjes in de koelkast zodat ze hard kunnen worden.
Goed kneden!
Een mooi balletje rollen.
Ik kreeg hulp bij het snijden van de zeepvlokken :)
Er begint vorm in te komen :)
De bakvormpjes, die ik geleend had van mijn lieve huisbazin, vielen in de smaak :)
Nog even de handen wassen na het kneden van de zeepjes.
Trots op het resultaat! :)
Nu nog een nachtje in de koelkast en morgen kunnen we ze gaan gebruiken :)
Ik ben blij dat mijn workshops zo in de smaak vallen! Ik heb er veel werk ingestoken in België en wist op voorhand niet of ik de workshops wel zou mogen of kunnen uitvoeren. Het doet deugd om het enthousiasme te zien van de begeleidsters en de kinderen :)
xCharlottex
Geen opmerkingen:
Een reactie posten